Mental health in officials of a chilean university: challenges in the context of COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.19083/ridu.2020.1310Keywords:
Academics, stress, job burnout, work overload, COVID-19Abstract
The present study aimed to describe the levels of stress, depression and anxiety in workers at a university in northern Chile, in the context of Covid-19. Likewise, it sought to establish the relationship of this symptomatology with exhaustion and work overload, in addition to various sociodemographic and work variables. The results show the presence of stress in 55.7% of the employees, depression in 26% of them and anxiety in 29.2%. The highest rates of stress are observed in women, academics, those under 40 years of age, and in contract workers. The adjustment of a predictive model was empirically verified to show that the perceived work overload allows to explain the work burnout, and, in turn, this variable predicts the stress evidenced by the University workers. It concludes by analyzing the implications of the results in the management of higher education institutions, considering the current pandemic context.Downloads
References
Antúnez, Z., & Vinet, E. V. (2012). Escalas de Depresión, Ansiedad y Estrés (DASS - 21): Validación de la Versión abreviada en Estudiantes Universitarios Chilenos. Terapia psicológica, 30(3), 49-55. https://doi.org/10.4067/S0718-48082012000300005
Bass, B. M. (1997). Does the transactional-transformational leadership paradigm transcend organizational and national boundaries? American Psychologist, 52(2), 130-139. https://doi.org/10.1037/0003-066X.52.2.130
BID (2020). La Educación Superior en Contextos de Covid-19: Aportes de la Segunda Reunión del Dialogo Virtual con Rectores de Universidades Líderes de América Latina. Washington DC: Banco Interamericano de Desarrollo
Bravo, M., Zurriaga, R., Peiró, J. & Gonzalez, P. (1993). Un Modelo Causal sobre los Antecedentes y Consecuentes del Estrés de Rol en Profesionales de la Salud. Revista de Psicología de la Salud, 5(1), 19-36
Circular HR. (2020). Encuesta “Engagement y Teletrabajo en contexto COVID-19”. https://www.circularhr.cl/noticias/encuesta-engagement-y-teletrabajo-en-contexto-covid-19-un-40-de-las-personas-senalan-que-estan-cumpliendo-sus-tareas-laborales-de-peor-forma-que-antes/
Cladellas-Pros, R., Castelló-Tarrida, A. & Parrado-Romero, E. (2018). Satisfacción, salud y estrés laboral del profesorado universitario según su situación contractual. Revista de Salud Pública, 20 (1), 53-59. https://dx.doi.org/10.15446/rsap.v20n1.53569
Cuadra Martínez, D., Jorquera Gutiérrez, R., & Pérez Cea, M. (2015). Las teorías subjetivas del profesor acerca de su salud laboral: Implicancias en la promoción de la salud preventiva en el trabajo docente. Ciencia & Trabajo, 17(52), 1-6. https://doi.org/10.4067/S0718-24492015000100002
Gao, J., Zheng, P., Jia, Y., Chen, H., Mao, Y., Chen, S., Wang, Y., Fu, H., & Dai, J. (2020). Mental health problems and social media exposure during COVID-19 outbreak. PLOS ONE, 15(4), e0231924. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0231924
García, M. I. V. de V., & Gambarte, M. I. G. (2019). La resiliencia como factor protector del estrés crónico en docentes. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 9(3), 159-175. https://doi.org/10.30552/ejihpe.v9i3.332
Gil-Monte, P. (2012). Riesgos psicosociales en el trabajo y salud ocupacional. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Publica, 29(2), 237-241. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-46342012000200012&lng=es&tlng=es
Guerrero-Barona, E., Gómez Del Amo, R., Moreno-Manso, J., & Guerrero-Molina, M. (2018). Factores de riesgo psicosocial, estrés percibido y salud mental en el profesorado. Clínica Contemporánea, 9(1), E2, 1-12. https://doi.org/10.5093/cc2018a2
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill.
Hernández, R. & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: McGraw Hill.
Ilaja, B. & Reyes, C. (2016). Burnout y estrategias de inteligencia emocional en profesores universitarios: implicaciones en la salud laboral educativa. Psicología desde el Caribe, 33(1), 31-46
Jorquera-Gutiérrez, R., Orellana Herrera, C., Tapia Núñez, C., & Vergara Magnata, E. (2014). Síndrome de Burnout en una muestra de profesores/as de enseñanza básica de la ciudad de Copiapó. Summa Psicológica UST, 11(2), 115-134.
Mann, S., & Holdsworth, L. (2003). The psychological impact of teleworking: Stress, emotions and health. New Technology, Work and Employment, 18(3), 196-211. https://doi.org/10.1111/1468-005X.00121
Moore, J. E. (2000). One Road to Turnover: An Examination of Work Exhaustion in Technology Professionals. MIS Quarterly, 24(1), 141-168. JSTOR. https://doi.org/10.2307/3250982
OIT. (2019, octubre 10). Trabajar en cualquier momento y en cualquier lugar: Consecuencias en el ámbito laboral [Publicación]. http://www.ilo.org/santiago/WCMS_723962/lang--es/index.htm
Ozamiz-Etxebarria, N., Dosil-Santamaria, M., Picaza-Gorrochategui, M., & Idoiaga-Mondragon, N. (2020). Stress, anxiety, and depression levels in the initial stage of the COVID-19 outbreak in a population sample in the northern Spain. Cadernos De Saude Publica, 36(4), e00054020. https://doi.org/10.1590/0102-311X00054020
PNUD. (2010). Desarrollo Humano en Chile. Género: Los desafíos de la igualdad. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. https://www.cl.undp.org/content/chile/es/home/library/human_development/publication_2.html
Rodríguez-Martínez, M., Tovalin-Ahumada, J., Gil-Monte, P., Salvador-Cruz, J. & Acle-Tomasini G. (2018). Trabajo Emocional y Estresores Laborales como Predictores de Ansiedad y Depresión en Profesores Universitarios Mexicanos. Información Psicológica, 115, 93-107. http://dx.medra.org/10.14635/IPSIC.2018.115.11
Rubio-González, J., Andrade Daigre, P., Fravega Araneda, G., Macalusso Salgado, S., & Soto Sandoval, A. (2019). Factores psico-socio-ambientales asociados al estrés laboral en profesores chilenos del ámbito rural y urbano. Propósitos y Representaciones, 7(3), 300-311. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n3.358
Salanova, M. & Llorens, S. (2009). Presente y futuro de la intervención profesional en factores psicosociales. Gestión Práctica de Riesgos Laborales, 59, 20-23. http://www.want.uji.es/wp-content/uploads/2017/06/2009_Salanova-Llorens.pdf
Salazar, M. (2016). Telework: Conditions that have a positive and negative impact on the work-family conflict. Academia Revista Latinoamericana de Administración, 29(4), 435-449. https://doi.org/10.1108/ARLA-10-2015-0289
Sánchez, M. & Clavería, M. (2005). Profesorado Universitario: Estrés Laboral. Factor de Riesgo de Salud. Enfermería Global, 4(1), 1-16. https://doi.org/10.6018/eglobal.4.1.512
Vela, M. F., Rossi, D., Sánchez, J. L., Quiero Carrión, A., Mesa, Z., Lucero, Y., Ragone, F. A., Jofré Neila, M., Maschi, C., & Belamate, C. (2020). La Relajación Percibida y su Rol Como Factor Protector Frente a la Ansiedad Fóbica Durante el Transcurso del Aislamiento Social, Preventivo y Obligatorio por Covid-19 en el Gran Mendoza [Preprint]. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.82
Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., Ho, C. S., & Ho, R. C. (2020). Immediate Psychological Responses and Associated Factors during the Initial Stage of the 2019 Coronavirus Disease (COVID-19) Epidemic among the General Population in China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5). https://doi.org/10.3390/ijerph17051729