DIALOGANDO EN LOS FOROS DE DISCUSIÓN: PAUTAS PARA EL DISEÑO Y LA EVALUACIÓN

Authors

  • Manuel Sotomayor Zambrano Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas, Lima, Perú

DOI:

https://doi.org/10.19083/ridu.1.35

Keywords:

discussion forums, communications, argumentation, interactivity, dialogue

Abstract

The contemporary education, based on the psychological rediscoveries (Vygotsky, Freud) and on the philosophy of the mind (Wittgenstein, Austin), revalues the Social’s fundamental role in the mind develop of the human being. We center this paper on two aspects. The first one refers on how we can conceive the discussion forums as an educative tool (Internet tool) within the communication frame as one of the mechanisms by which the human beings build a common shared intersubjective space. The second aspect shows a criteria proposal (interactivity, dialogical cooperation and argumentative quality) that helps to evaluate if this educative tool develops the necessary conditions to improve dialogue.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beuchot, Alberto (2000) “Interacción y Contenido Interpersonal en Foros Electrónicos de Discusión” [en línea]. <http://www.somece.org.mx/memoria/2000/docs/641.DOC> [Consulta: 25 de febrero 2005]

Cavell, Macia (1990) La mente psicoanalítica. De Freud a la filosofía. México D.F: Paidós.

Elboj Saso, Carmen et al. (2002) Comunidades de aprendizaje. Barcelona: GRAO.

Habermas, Jurgen (1990) Moral Consciousness and Communicative Action. Cambridge: Polity Press.

Habermas, Jurgen (1987) Teoría de la Acción Comunicativa. Madrid: Alfaguara-Altea- Taurus.

Herrera, Marcos (2002) “Comunicación verbal: ¿interacción o interpretación?” En: Hopkins, Eduardo editor (2002) Homenaje: Luis Jaime Cisneros. Lima: PUCP, Fondo Editorial.

Morin (2002) Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona: Paidós.

Organización de Estados Iberoamericanos y Universidad de Barcelona Educación valores y democracia. Madrid: OEI. Materiales del Master a Distancia “Democracia y educación en valores en Iberoamérica” [en línea]. <http://www.educacion.ubvirtual.com> [Consulta: 15 de abril 2005].

Rafaeli, S & Sudweeks F. (1997) “ProjectH codebook” [en línea]. <http://www.arch.usyd.edu.au/~fay/projecth/> [Consulta: 27 de febrero 2005].

Vygotsky, Lev. (1931) “Génesis de las funciones psíquicas superiores”. En: Vygotsky, Lev. (2000) Obras Escogidas III Problemas del desarrollo de la psique. Madrid: Visor, pp.149-150.

Published

2005-04-13

How to Cite

Sotomayor Zambrano, M. (2005). DIALOGANDO EN LOS FOROS DE DISCUSIÓN: PAUTAS PARA EL DISEÑO Y LA EVALUACIÓN. Revista Digital De Investigación En Docencia Universitaria, 1(1), 1–15. https://doi.org/10.19083/ridu.1.35

Issue

Section

Original articles