AHP-ENHANCED SWOT MATRIX TEACHING STRATEGY

Authors

  • Mario Chipoco Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas , Lima, Perú

DOI:

https://doi.org/10.19083/ridu.9.445

Keywords:

SWOT matrix, AHP, teaching strategy

Abstract

The SWOT matrix is the quintessential analysis tool for business purposes, and is taught both in undergraduate and postgraduate courses. However, it is widely understood that the selection of the critical success factors (CSFs) that are included for analysis in the matrix is a very subjective and unstructured process, leaving room for bias and arbitrariness. One way to give a better foundation and support to the analysis results is by utilizing Analytic Hierarchical Process (AHP) in order to weigh the importance of CSFs in the SWOT matrix and increase reliability of the output. This paper contains the design of a strategy to teach this topic in a marketing planning course, with the addition of a useful technique to overcome the limitations of the tool.

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Author Biography

Mario Chipoco, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas , Lima, Perú

Ejecutivo con experiencia internacional en marketing, ventas y gestión en diversos mercados verticales, especialmente en tecnología, consumo masivo, consultoría, educación y organizaciones cívicas. Ha ocupado cargos gerenciales en Procter & Gamble, Nabisco, Graybar Electric, Motorola, UNICEF, Xerox. Ha desarrollado proyectos de planeamiento estratégico en la industria de telecomunicaciones y tecnologías de la información. Ha negociado y obtenido contratos para la implantación de sistemas de comunicación móvil y para el suministro de soluciones tecnológicas para proveedores de servicios. En el ámbito de la educación universitaria, fue Decano de la Facultad de Ingeniería y Director del Programa de Ingeniería de Telecomunicaciones de la Universidad Católica San Pablo, así como profesor asociado de cursos de telecomunicaciones y marketing. Es docente a tiempo parcial en la Universidad del Pacífico y la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas en cursos de negocios. Tiene el grado académico de Magíster en Administración por la Universidad del Pacífico y el título de Ingeniero Electrónico por la Universidad Nacional de Ingeniería. Es candidato al grado de Doctor en Educación por la Universidad Wiener

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Published

2016-06-10

How to Cite

Chipoco, M. (2016). AHP-ENHANCED SWOT MATRIX TEACHING STRATEGY. Revista Digital De Investigación En Docencia Universitaria [Digital Journal of University Teaching Research], 9(2), 127–138. https://doi.org/10.19083/ridu.9.445

Issue

Section

Faculty Experiences