Transversal competencies in university: validation of a questionnaire for its evaluation

Authors

  • Ángel Solanes-Puchol Universidad Miguel Hernández, Departamento de Ciencias del Comportamiento y Salud, Elche, España https://orcid.org/0000-0001-8586-311X
  • Beatriz Martín-del-Río Universidad Miguel Hernández, Departamento de Ciencias del Comportamiento y Salud, Elche, España https://orcid.org/0000-0002-3917-4556
  • Adrián García-Selva Universidad Miguel Hernández, Departamento de Ciencias del Comportamiento y Salud, Elche, España https://orcid.org/0000-0002-5545-7767

DOI:

https://doi.org/10.19083/ridu.2022.1538

Keywords:

questionnaire, transversal competencies, validation, reliability, employability

Abstract

Introduction: Transversal competences constitute a key element for the academic-professional training and sociolabour insertion of university students. Numerous studies reveal a gap between the level of generic skills and the level demanded by the labor market. The evaluation of these competencies becomes essential in university education, so it is necessary to have valid evaluation tools. Objective: To develop a measurement instrument that effectively evaluates said competencies. Method: a questionnaire has been designed based on the model used by Solanes et al. (2008), using the Delphi method to assess content validity. The test has been administered to 946 students, dividing this sample into four equal subgroups to carry out two parallel analyzes and two confirmatory factor analyzes. Results: The final scale is composed of 38 items that explain 53.1% of the variance, with a McDonald’s omega of .94. The parallel analysis reveals a factorial structure of five factors. Likewise, the confirmatory factor analyzes provide evidence of validity on the internal structure of the questionnaire (CMIN/DF = 1.903; RMSEA = .062; CFI = .91; PNFI = .657; NFI = .90; RMR = .042; PGFI = .88). Discussion: An instrument is provided that meets the specifications to be considered a valid and reliable tool, which evaluates the transversal skills most demanded by the labor market.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado, D., González, A., Antúnez, M., & de Dios, T. (2017). Evaluación de competencias transversales en universitarios. Propiedades psicométricas iniciales del cuestionario de competencias transversales REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(2), 129-152. http://doi.org/10.15366/reice2017.15.2.007

Alles, M. (2016). Diccionario de competencias. La Trilogía, Vol. 1: Las 60 competencias más utilizadas en gestión por competencias. Ediciones Granica.

Álvarez-Benítez, M. M., Asensio-Muñoz, I., & García-Ramos, J. M. (2013). Deporte y competencias genéricas en la universidad: diseño y validación del “competest”. Revista Complutense de Educación, 24(1), 141-163. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2013.v24.1.41195

Astigarraga, E., & Carrera-Farran, X. (2018). Necesidades a Futuro y Situación Actual de las Competencias en Educación Superior en el Contexto de España. Revista Digital De Investigación En Docencia Universitaria, 12(2), 35-58. https://doi.org/10.19083/ridu.2018.731

Barret, P. (2007). Structural equation modelling: Adjudging model fit. Personality and Individual Differences, 42(5), 815-824. https://doi.org/10.1016/j.paid.2006.09.018

Bartlett, M. S. (1950). Tests of significance in factor analysis. British Journal of Psychology, 3, 77–85. https://doi.org/10.1111/j.2044-8317.1950.tb00285.x

Bartual-Figueras, M. T. & Turmo-Garuz, J. (2015). Educación superior y competencias para el empleo. El punto de vista de los empresarios. Revista Complutense de Educación, 27(3), 1211-1228. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n3.47645

Caballero, D. & Blanco, A. (2007). Competencias para la flexibilidad: la gestión emocional de las organizaciones. Psicothema 19(4), 616-620.

Chávez-Sánchez, Y. L. & Sandoval-Guerrero, L. K. (2016). Análisis de infraestructura, gestión de colecciones y desempeño del personal de los museos de la provincia del Carchi. Tsafiqui Revista de Investigación Científica, (8), 56-65. https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v0i8.166

Delgado, A. (1999). La práctica de la evaluación del potencial. Capital Humano, 127, 82-83. https://doi.org/10.2307/40184174

Delgado-García, A. Mª., Borges-Bravo, R., García-Albero, J., Oliver Cuello, R., & Salomón-Sancho, L. (2005). Competencias y diseño de la evaluación continua y final en el Espacio Europeo de Educación Superior. Programa de estudios y análisis. Dirección General de Universidades, MEC.

Enríquez, D., Cruz, N. S., Calderón, Z., & Santos, G. (2011). La educación en competencias: mitos y realidades. En Mª de la Paz Bermúdez y A. Guillén-Riquelme (Eds.), VII Foro de Evaluación de la Calidad de la Investigación y de la Enseñanza Superior: Libro de capítulos (pp. 1064-1067). AEPC.

Fitó, A. & Martínez-Argüelles, M. J. (2016). Generic skills requirements: the non-significance of the characteristics of the company. En L. Gómez Chova, A. López Martínez y I. Candel Torres (Eds.), ICERI2016 Proceedings: 9th International Conference of Education, Research and Innovation (pp. 2078-2087). IATED Academy.

García-Montalvo, J. (2002). El ajuste entre la formación y el empleo de los graduados de enseñanza universitaria. Capital Humano, 22, 1-8.

García-Selva, A., Martín del Río, B., Solanes, A., & Vilotta, N. (1-2 abril, 2019). Diferencias en Competencias Transversales en función de la práctica regular de deporte en estudiantes de la UMH. Trabajo presentado en el VI Simposio Internacional de Innovación Aplicada – IMAT 2019, Valencia.

González, J. & Wagenaar, R. (2003). Tuning educational structures in Europe. Universidad de Deusto.

González-Lorente, C. & Martínez-Clares, P. (2016). Expectativas de futuro laboral del universitario de hoy: un estudio internacional. Revista de Investigación Educativa, 34(1), 167-183. https://doi.org/10.6018/rie.34.1.232071

González-Morga, N., Pérez-Cusó, J., & Martínez-Juárez, M. (2018). Desarrollo de Competencias Transversales en la Universidad de Murcia: Fortalezas, Debilidades y Propuestas de Mejora. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(2), 88-113. https://doi.org/10.19083/ridu.2018.727

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2014). Multivariate data analysis. Pearson Education Limited.

Haladyna, T. M., Downing, S. M., & Rodríguez, M. C. (2002). A review of multiple-choice item-writing guidelines. Applied Measurement in Education, 15(3), 309-334. https://doi.org/10.1207/S15324818AME1503_5

Hillage, J. & Pollard, E. (1998). Employability: Developing a Framework for Policy Analysis. Department for Education and Employment.

Horn, J. L. (1965). A rationale and test for the number of factors in factor analysis. Psychometrika, 30, 179-185. https://doi.org/10.1007/BF02289447

Howard, M. (2015). A review of exploratory factor analysis (EFA). Decisions and overview of current practices: What we are doing and how can we improve? International Journal of Human-Computer Interaction, 32(1), 51-62. https://doi.org/10.1080/10447318.2015.1087664

Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A., & Tomás-Marco, I. (2014). El Análisis Factorial Exploratorio de los Ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3), 1151-1169. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361

López-Ruiz, I. J. (2011). Un giro copernicano en la enseñanza universitaria: formación por competencias. Revista de Educación, 365, 279-301. http://doi.org/10-4438/1988-592X-RE-2010-356-040

Lorenzo-Seva, U., & Van Ginkel, J. R. (2016). Multiple imputation of missing values in exploratory factor analysis of multidimensional scales: Estimating latent trait scores. Anales de Psicología, 32(2), 596-608. https://doi.org/10.6018/analesps.32.2.215161

Lozano, C. (2019). Lógica difusa aplicada a la evaluación del desempeño. Revista Latinoamericana de Investigación Social, 2(1), 18-33.

Mareque Álvarez-Santullano, M., de Prada Creo, E., & Pino Juste, M. (2019). Estudio sobre la capacidad técnica y las competencias transversales desarrolladas en las prácticas externas universitarias. Estudios Pedagógicos, 44(3), 137-155. http://doi.org/10.4067/S0718-07052018000300137

Marko, I., Pikabea, I., Altuna, J., Eizagirre, A., & Perez-Sostoa, V. (2019). Propuesta para el desarrollo de competencias transversales en el Grado de Pedagogía. Un estudio de caso. Revista Complutense De Educación, 30(2), 381-398. https://doi.org/10.5209/RCED.57490

Martín, M., Rabadán, A. B., & Hernández, J. (2013). Desajustes entre formación y empleo en el ámbito de las enseñanzas técnicas universitarias: la visión de los empleadores de la Comunidad de Madrid. Revista de Educación, 360, 244-267. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-360-110

Martín del Río, B., Solanes, A., Vilotta, N., & García-Selva, A. (1-2 abril, 2019). Diferencias en Competencias Transversales en función de la calificación media del expediente académico en estudiantes de la Facultad de Ciencias Sociales y Jurídicas de la UMH. Trabajo presentado en el VI Simposio Internacional de Innovación Aplicada – IMAT 2019, Valencia.

Martínez-Clares, P. & González-Morga, N. (2018). Las competencias transversales en la universidad: propiedades psicométricas de un cuestionario. Educación XX1, 21(1), 231-262. https://doi.org/10.5944/educxx1.20194

Michavila, F., Martínez, J. M., Martín-González, M., García-Peñalvo, F. J., & Cruz-Benito, J. (2018). Empleabilidad de los titulados universitarios en España: Proyecto OEEU. Education in the Knowledge Society, 19(1), 21-39. http://doi.org/10.14201/eks20181912139

Montero, I. & León, O. G. (2005). Sistema de clasificación del método en los informes de investigación en Psicología. International Journal of Clinical and Health Psychology, 5(1), 115-127.

Moreno, R., Martínez, R. J., & Muñiz, J. (2004). Directrices para la construcción de ítems de elección múltiple. Psicothema, 16, 490-497.

Munuera, P. & Navarro, E. (2015). Innovación en la evaluación de competencias transversales. El instrumento PIAESCE. Opción, 31(1), 510-528.

Nahum, P., Amezcua, E. L., & Espinosa Mejía, F. (2017). La cultura de la integridad y la participación ciudadana: Relato de experiencias con universitarios. Revista Electrónica Gestión de las Personas y Tecnología, 10(29), 33-47. OCDE (2015). OECD Skills Outlook 2015: Youth, Skills and Employability. OECD Publishing.

Okoli, C. & Pawlowski, S. (2004). The Delphi method as a research tool: An example, design considerations and applications. Inform Manage, 42(1), 15-29. https://doi.org/10.1016/j.im.2003.11.002

Ortega, M. C. (2010). Competencias emergentes del docente ante las demandas del EEES. Revista Española de Educación Comparada, 16, 305-327. https://revistas.uned.es/index.php/REEC/article/view/7534/7202

Pérez-García, F. (2018). Itinerarios de Inserción Laboral y Factores Determinantes de la Empleabilidad. Fundación BBVA.

Pett, M. A., Lackey, N. R., & Sullivan, J. J. (2003). Making Sense of Factor Analysis. The Use of Factor Analysis for Instrument Development in Health Care Research. SAGE. https://doi.org/10.4135/9781412984898

Rivero, A G. & Dabos, G. E. (2017). Gestión diferencial de recursos humanos: una revisión e integración de la literatura. Estudios Gerenciales, 33(142), 39-51. https://doi.org/10.1016/j.estger.2016.12.003

Rodríguez-Esteban, A., Vidal, J., & Vieira, M. J. (2019). Un análisis de la empleabilidad de los universitarios en España a través del ajuste horizontal. Revista de Educación, 384, 229-254. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2019-384-41

Ruiz-Corbella, M., Bautista-Cerro, M. J., & García-Blanco, M. (2019). Prácticas profesionales y la formación en competencias para la empleabilidad. Contextos Educativos, 23(1), 65-82. http://doi.org/10.18172/con.3560

Solanes, A., Martín del Río, B., & Quiles, M. J. (2014). Metodología Docente y diferentes en la adquisición de competencias entre primeros cursos de dos grados. En A. Ruda González (Coord.), Jornada sobre aprendizaje cooperativo 2013 (JAC-13). Nuevas Perspectivas del Aprendizaje Cooperativo Asistido por Ordenador (CSCL) (pp. 153-162). Universitat de Girona.

Solanes, A., Núñez, R., & Rodríguez-Marín, J. (2008). Elaboración de un cuestionario para la elaboración de competencias genéricas en estudiantes universitarios. Apuntes de Psicología, 26(1), 35-49.

Williams, B., Onsman, A., & Brown, T. (2010). Exploratory factor analysis: A five-step guide for novices. Australasian Journal of Paramedicine, 8(3), 1-13. https://doi.org/10.33151/ajp.8.3.9

Published

2022-07-12

How to Cite

Solanes-Puchol, Ángel, Martín-del-Río, B., & García -Selva, A. (2022). Transversal competencies in university: validation of a questionnaire for its evaluation. Revista Digital De Investigación En Docencia Universitaria [Digital Journal of University Teaching Research], 16(2), e1538. https://doi.org/10.19083/ridu.2022.1538

Issue

Section

Original articles