Digital Competences in Higher Education Professors
DOI:
https://doi.org/10.19083/ridu.12.558Keywords:
Higher education, digital competence, teacher training, ICTAbstract
This article describes a university experience whose objectives were (a) to define the digital competences of professors, (b) to state how they use Information and Communications Technology (ITC), and (c) to know their perceptions on the importance of facilitating this type of competences in the students. Through the CODIPES questionnaire, a total of 53 professors from the Social and Legal Sciences area of the University of Malaga (2016/2017 academic year) were assessed. Among the conclusions obtained from this study, we underscore the importance given to ICTs in training and their consideration as such in the teaching and learning processes, pointing out several factors that have a bearing on their use, such as lack of time or resources, the individual's ideas, or lack of information.Downloads
References
Bogdan, R. & Biklen. S.K. (1992). Qualitative research for education: An introduction to theory and methods. (2nd ed.). Boston: Allyn & Bacon.
Cabero, J. & Marín, V. (2017). La educación formal de los formadores de la era digital-los educadores del siglo XXI. Notandum, (44-45), 29-42.
Cabero, J., López Meneses, E. & Llorente, M. C. (2009). La docencia universitaria y las tecnologías web 2.0: renovación e innovación en el Espacio Europeo. Sevilla: Mergablum.
Caldeiro-Pedreira, M. & Aguaded-Gómez, J. I. (2015). Alfabetización comunicativa y competencia mediática en la sociedad hipercomunicada. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 9(1), 37-55 doi: http://dx.doi.org/10.19083/ridu.9.379
Canales, R. (2006). Identificación de factores que contribuyen al desarrollo de actividades de enseñanza y aprendizaje con apoyo de las TIC, que resulten eficientes y eficaces. Análisis de su presencia en tres centros docentes (Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona). Recuperado de https://goo.gl/Ys1cJF
Castellanos, A., Sánchez, C. & Calderero, J.F. (2017). Nuevos modelos tecnopedagógicos. Competencia digital de los alumnos universitarios. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(1), 1-9. doi: http://dx.doi.org/10.24320/redie.2017.19.1.1148
Cortés, J. M., Orozco, G. L., Rodríguez, E. M. O. & Luna, V. R. (2015). Impacto de las Competencias Digitales en el Desarrollo Académico del Estudiante Universitario. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10, 1-17. Recuperado de https://goo.gl/9nLLRd
De Miguel, M. (2005). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias: orientaciones para promover el cambio metodológico en el Espacio Europeo de Educación Superior. Recuperado de https://goo.gl/NgGH3V
De Pablos, J. (2010). Universidad y sociedad del conocimiento. Las competencias informacionales y digitales. Revista de Universi¬dad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 2(7), 6-15. doi: http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v7i2.977
Domínguez, M. (2003). Las tecnologías de la Información y la Comunicación: sus opiniones, sus limitaciones y sus efectos en la enseñanza. Nómadas: Revista crítica de ciencias sociales y jurídicas, 8, 1-68.
Flores, P. O., Gómez, M. G. & Zambrano, D. D. J. (2015). Valoración de las competencias digitales en alumnos para la implementación de un curso b-learning de Lenguaje Arquitectónico. Campus Virtuales, 4(2), 16-29. Recuperado de https://goo.gl/x27kuM
Gisbert, M., Martínez, J. & Mon, F. (2016). Competencia digital y competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 0, 74-83. doi: http://dx.doi.org/10.6018/riite2016/257631
Gutiérrez, I. & Prendes, M. P. (2012). Modelo de análisis de las competencias TIC del profesorado universitario. En R. Roig, & C. Laneve (Eds.), La práctica educativa en la Sociedad de la Información: Innovación a través de la investigación (pp. 187-200). Alicante: Marfil.
Hernández, C., Gamboa, A. & Ayala, E. (noviembre, 2014). Competencias tic para los docentes de Educación Superior. Trabajo presentado en Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación, Buenos Aires.
López Meneses, E. & Ballesteros, C. (2008). Caminando hacia el software social: una experiencia universitaria con blogs. Píxel-Bit: Revista de Medios y Educación, 32, 67-82. Recuperada de https://goo.gl/NbVsbW
López Meneses, E. & Llorente, M. C. (2010). Incorporación de nuevas estrategias de enseñanza en la Universidad: blogs en Didáctica General. Revista Educatio Siglo XXI, 28(1), 191-208. Recuperado de https://goo.gl/SH3Qnb
Marín-Díaz, V., Reche, E. & Maldonado, G.A. (2013). Ventajas e inconvenientes de la formación online. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 7(1), 32-43. doi: http://dx.doi.org/10.19083/ridu.7.185
Marquès, P. (2000) Los docentes: funciones, roles, competencias necesarias, formación. Recuperado de https://goo.gl/dLkunk
Marquès, P. (2008) Las competencias digitales de los docentes. Recuperado de https://goo.gl/kgKjFg
Marquès, P. (2012). Hoja de ruta (1): Integrando las TIC en Educación... hoy (versión 2.0). Recuperado de https://goo.gl/twnQht
Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Riera, J. & Civis, M. (2004). Una alternativa socioeducativa al desenvolupament comunitari. ALOMA, 13, 182-194 Recuperado de https://goo.gl/sFJcFU
Tejada, J. (1999). El formador ante la Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación: nuevos roles y nuevas competencias profesionales. Comunicación y Pedagogía, 158, 17-26.
Tobón, S. (2008). Gestión curricular y ciclos propedéuticos. Bogotá: ECOE.
Unesco (2008) Estándares de competencias TIC para docentes. Recuperado de https://goo.gl/WqrCmK
Trujillo, L. M. (2015). La construcción de materiales educativos, una competencia para el docente del siglo XXI. Recuperado de https://goo.gl/uAkRXX
Veytia, M. G. (2016). Nivel de apropiación de la competencia digital 2.0 de los estudiantes maestría desde su percepción. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 3(5), #4. Recuperado de https://goo.gl/CGvviQ
Zabalza, M. A. (2009). Ser profesorado universitario hoy. La cuestión Universitaria, 5, 68-80. Recuperado de https://goo.gl/rBPS1Z
Zempoalteca, B., Barragán, J. F., González, J. & Guzmán, T. (2017). Formación en TIC y competencia digital en la docencia en instituciones públicas de educación superior. Apertura, 9(1), 80-96. doi: http://dx.doi.org/10.18381/Ap.v9n1.922