REVIEW OF THE DEFINITIONS OF PROPOSITIONS AND STATEMENT IN THEIR RELATIONSHIP WITH MATHEMATICS

Authors

  • Luis Leoncio Hurtado Mondoñedo Universidad de Ingeniería y Tecnología (UTEC)

DOI:

https://doi.org/10.19083/ridu.11.481

Keywords:

statement, proposition, logic, mathematics, high school and college text

Abstract

In mathematics we work with propositions. The term proposition is taken from logic and is usually defined as a statement that can be qualified as true or false. A proposition is considered as a formulation, and this is a phrase or sentence. According to the above, for example, the expression 3 < 7, which is clearly a true statement from the field of mathematics, would not be such according to what was expressed above. This article reviews the definitions of logic, proposition and statement taken in a sample of high school and college texts that deal with the subject and, on that basis, the consistency of the definitions of proposition and statement are analyzed, as well as their relevance in relation to mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aristóteles (2007). Metafísica. Buenos Aires: Gradifco.

Boisvert, J. (2004). La formación del pensamiento crítico. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Bunge, M. (1966). La ciencia, su método y su filosofía. Buenos Aires: Editorial Siglo XXI.

Bunge, M. (1980). Epistemología: curso de actualización. Buenos Aires: Editorial Siglo XXI.

Bustamante, A. (2009). Lógica y argumentación. Bogotá: Pearson Prentice Hall.

Chávez, B. (1997). Matemáticas Básicas 1. Lima: Editorial Gómez.

Copi, I. (1964). Introducción a la Lógica. Buenos Aires: EUDEBA.

Coveñas, M. (2012). Matemática 3. Lima: Editorial Coveñas.

Curo, A. & Martínez, M. (2013). Matemática para administradores. Lima: Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas.

Doroteo, F. & Gálvez, R. (2005). Matemática, 3ro de secundaria. Manual para docentes. Lima: Ediciones El Nocedal.

Editorial Santillana (2009). Matemática 2 secundaria. Lima: Autor.

Editorial Santillana (2012). Matemática 4 secundaria. Lima: Autor.

Grupo Editorial Norma (2009a). Lógica-mente 2. Manual del docente. Lima: Autor.

Grupo Editorial Norma (2009b). Lógica-mente 3. Manual del docente. Lima: Autor.

Grupo Editorial Norma (2009c). Lógica-mente 4. Manual del docente. Lima: Autor.

Grupo Editorial Norma (2009d). Lógica-mente 5. Manual del docente. Lima: Autor.

Katayama, R. (2003). Introducción a la Lógica. Lima: Editorial Universitaria URP.

Miller, C. D., Heeren, V. E. & Hornsby, J. (2006). Matemática: Razonamiento y aplicaciones (10ª ed.). México D.F.: Pearson.

MINEDU (2014). Marco del Sistema Curricular Nacional. Tercera versión para el diálogo. Lima: Autor. Recuperado de https://goo.gl/2VYwVh

Miró Quesada, F. (1978). Introducción a la filosofía y lógica. Lima: Editorial Universo.

Monk, R. (2013). ¿Fue Russell un filósofo analítico? En H.J. Glock (Ed.), El surgimiento de la Filosofía Analítica (pp. 71-93). México D.F.: Círculo Ometeotl.

Moreno, A. (1967). ¿Qué es la lógica matemática? Buenos Aires: Editorial Columba.

Moreno, A. (1971) Lógica Matemática. (2ª ed.). Buenos Aires: EUDEBA.

Palacios, R. & García, O. (1998). Lógica matemática como disciplina curricular. Investigación experimental. Lima: Taller de Artes Impresos.

Piscoya, L. (2007). Lógica General (3ª ed.). Lima: Ediciones del Vicerrectorado Académico UNMSM.

Rodríguez, M. (2002). La Ciencia. Lima: Fondo editorial UIGV.

Rosales, D. (1994). Introducción a la Lógica (3ª ed.). Lima: AMARU Editores.

Vásquez, A. (2013). Los textos de Lógica general en el nivel universitario en el Perú. Revista de Investigación Educativa, 17(31), 155-172.

Venero, A. (2012). Matemática Básica (2ª ed.). Lima: Ediciones Gemar.

Young, J. W. (1929). Fines, valor y métodos de la enseñanza matemática. Buenos Aires: Editorial Losada.

Zúñiga, J. (2013). Precálculo. Lima: Universidad del Pacífico.

Published

2017-05-16

How to Cite

Hurtado Mondoñedo, L. L. (2017). REVIEW OF THE DEFINITIONS OF PROPOSITIONS AND STATEMENT IN THEIR RELATIONSHIP WITH MATHEMATICS. Revista Digital De Investigación En Docencia Universitaria, 11(1), 207–218. https://doi.org/10.19083/ridu.11.481