STRATEGIC ELEMENTS OF ORGANIZATIONAL KNOWLEDGE MANAGEMENT FOR IN-NOVATION CASE: AGROMETEOROLOGY NETWORK
DOI:
https://doi.org/10.19083/ridu.10.446Keywords:
education, knowledge management, innovation, learningAbstract
This teaching experience seeks to propose an organizational knowledge management model for the training program developed by the Agrometeorology Department of the National Institute for Agricultural Research (INAI, in Spanish) of the State of Anzoátegui, Venezuela. The problem solution protocol deriving from the application of learning cycles, TADIR (Translation, Analysis, Design, Implementation and Revision), was used. An array of different ways to promote activities, tasks, results, and products generated by the project was established before, during and after the execution in an easy and complete manner. The population was also made aware of the advantages of agrometeorology and its importance for the agricultural development of the country. The results of this research can be made directly or indirectly available to the same organization or any others who wish to take the challenge of contributing to the transformation process the country is undergoing.Downloads
References
Albornoz, M & Kreimer, P. (1990). Ciencia y Tecnología: Estrategias y políticas de largo plazo. Buenos Aires: Eudeba.
Barojas, J. (2002). Comunidades de Aprendizaje y organización del conocimiento. Ponencia presentada en XVIII Simposio Internacional de Computación en Educación en el tema de comunidades de aprendizaje, SOMECE (Eds.), Zacatecas, México.
Barojas, J. (2003). Teacher training as collaborative problem solving. Educational Technology and Society, 7(1), 21-28. Recuperado de http://www.ifets.info/journals/7_1/4.pdf
Barojas, J., & Dehesa, N. (2001). Mathematics for Social Scientists: Learning Cycles and Teaching Strategies. Industry and Higher Education, 15(4), 269-277. doi: 10.5367/000000001101295768
Barojas, J., & Pérez, R. (2001). Physics and Creativity: Problem Solving and Learning Contexts. Industry and Higher Education, 15(6), 431-439. doi: http://dx.doi.org/10.5367/000000001101295939
Becerra, G. Y. & Gallego, D. (2010). La gestión del conocimiento pedagógico en la Universidad Bolivariana de Venezuela, Táchira. Acción Pedagógica, 19, 38 - 51. Recuperado de http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/31925/1/articulo4.pdf
Canals, A. (2003). Gestión del conocimiento. Barcelona: Gestión 2000.
Correa, U. G., Jiménez, R. S. & Segura, H. (2008). Diseño de un modelo de gestión del conocimiento para la Escuela Interamericana de Bibliotecología. Revista Interamericana de Bibliotecología, 31(1), 85-108. Recuperado de http://eprints.rclis.org/12325/1/ARTICULO4.pdf
Davenport, T. & Prusak, L. (2001). Conocimiento en Acción. Cómo las organizaciones manejan lo que saben. Buenos Aires: Editorial Prentice May
Drew, S., & Smith, P. (1995). The Learning Organization: Change Proofing and Strategy. The Learning Organization, 2(l), 4-14. doi:10.1108/09696479510075598
Duval, R. (1993). Registres de répresentation sémiotique et functionement cognitif de la pensée (Registers of semiotic representations and cognitive functioning of thinking), Annales de Didactique et de Sciences Cognitives, 5, 35-75. doi:10.1007/s10649-006-0400-z
Martin Fernández, E., (2001).Gestión de Instituciones Educativas Inteligentes. Manual para gestionar cualquier tipo de organización. España: MacGraw-Hill, Interamericana de España S.A.
Nieminen, M. (2001). Managing Human-centered Design Artifacts in Distributed Development Environment with Knowledge Storage. En M. J. Smith, G. Salvendy, D. Harris, & R. J. Koubek (Eds.). Usability Evaluation and Interface Design: Cognitive Engineering, Intelligent Agents and Virtual Reality. Volumen 1 (pp. 988-992).
Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995).The Knowledge Creation Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. New York: Oxford University Press.
Oliveros, R. (2012). Gerencia del conocimiento a través de las TIC en la municipalización de los Programas Nacionales de Formación (PNF) en las Universidades e Institutos Universitarios. Revista arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales A.C., 3(2), 54-66.
Ongallo, C. (2003). Gestión del conocimiento. Las habilidades directivas. Madrid: Díaz de Santos.
Peluffo A. M. B. & Catalán, C. E. (2002). Introducción a la gestión del conocimiento y su aplicación al sector público. Santiago de Chile: Instituto Latinoamericano y del Caribe de Planificación Económica y Social - ILPES. Recuperado de http://archivo.cepal.org/pdfs/2002/S2002617.pdf
Pérez, J. (2002). ¿Qué aporta la gestión del conocimiento a la formación? Ponencia presentada XVIII Simposio Internacional de Computación en Educación, SOMECE (Eds.), Zacatecas, México. Recuperado de http://www.somece.org.mx/memorias/2002
Rodríguez, A.; Araujo, A. & Urrutia, J. (2001). La gestión del conocimiento científico técnico en la universidad: un caso y un proyecto. Cuadernos de gestión, 1(1), 13-30. Recupera-do de http://www.ehu.es/cuadernosdegestion/documentos/111.pdf
Romero, A. (2005). Acerca de la Gestión del Conocimiento y la Innovación Tecnológica en el Proyecto BID/FONACIT II. Revista Digital CENIAP HOY, 8, 1-4. Recuperado de http://sian.inia.gob.ve/repositorio/revistas_tec/ceniaphoy/articulos/n8/arti/romero_a/romero_a.htm