CREATIVE TRAINING IN BUSINESS SCHOOLS
DOI:
https://doi.org/10.19083/ridu.9.423Keywords:
training, creativity, debate method, competenciesAbstract
This article deals with the importance of developing creative competencies in business sciences professionals, specifically marketing. It seeks to show the scope and advantages found in the development of lateral thinking so as to achieve a more empathetic relationship between business managers and their target audiences within a globalized economic context requiring greater personalization and social emphasis on corporate actions. This all is addressed from the parallel experience in creative and business schools, with the new approaches in business planning based on lateral, iterative, and cooperative thinking exercises as a starting point, and existing innovations as an example. The goal is to generate model proposals that can be integrated into the curriculums, and can shorten the gaps expressed today by independent business schools as opposed to the typical university academic model, and also to provide for the generational gaps existing in new consumers.Downloads
References
Badot, O., Carrier, C., Cova, B., Desjeux, D. y Filser, M. (2009). The contribution of Ethnology to Research in Consumer and Shopper Behavior: toward Ethnomarketing. Recherche et Applications en Marketing, 1(24), 94-111. doi: 10.1177/205157070902400106
Bauman, Z. (2010). Mundo Consumo. Barcelona: Paidós.
BMW Group (2014). BMW Group México participa en la iniciativa Arte Que Revive: Arte y Literatura Unidos con un Propósito. En BMW Group Press Club Mexico. Recuperado de https://www.press.bmwgroup.com/mexico/pressDetail.html?title=bmwgroup-m%C3%A9xico-participaen-la-iniciativa-arte-que-revivearte-y-literatura-unidos-con-un-prop%C3%B3sito&outputChannelId=30&id=T0196324ES&left_menu_item=node__4100
Bourdieu, P. (1988). La distinción: Criterio y bases sociales del gusto. Madrid: Alfaguara.
Cross, R. y Brodt, S. (2002). El valor del juicio intuitivo en la toma de decisiones. Harvard Deusto Business Review, 108(2), 14-23.
De la Barrera, M. (2013, agosto 23). Innova Schools planea invertir US$ 16 mlls. en cuatro nuevos locales. Diario Gestión. Recuperado de http://gestion.pe/empresas/innovaschools-planea-invertir-us-16-mllscuatro-nuevos-locales-2074426
Douglas, M. e Isherwood, B. (1990) El Mundo de los Bienes. Hacia una antropología del consumo. México D.F.: Grijalbo.
Douglas, M. e Isherwood, B. (2008) Estilos de pensar. Barcelona: Gedisa.
Duque, E. (2010). La Culturización de las marcas propias. Bogotá: Universidad Sergio Arboleda.
Escuela de Organización Industrial (2015). Conócenos: Qué es EOI. En Escuela de Organización Industrial. Recuperado de http://www.eoi.es/es/conocenos/quees-eoi/fines
García, N. (1995). Consumidores y Ciudadanos. México D.F.: Grijalbo.
Gladwell, M. (2005). Inteligencia intuitiva: ¿por qué sabemos la verdad en dos segundos? Madrid: Taurus.
Gladwell, M. (2007). La Clave del Éxito. Madrid: Taurus.
Gladwell, M. (2013). David y Goliat. Madrid: Taurus.
Golte, J. (2010). Polifacéticos: jóvenes limeños del Siglo XXI. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.
Gonzales, A. y Lara, T. (2011). Aprender en la incertidumbre nuevos valores y métodos para formar a los profesionales. Economía industrial, 381(4), 27-34.
Google.org (2011, diciembre 13). Google Gives Back: Science, Technology, Engineering and Math education. [Archivo de Video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=HUtCGhcVFi0
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ta. Ed.). México D.F.: Mc Graw-Hill.
Kaospilot (2015). Kaospilot in brief. En Kaospilot. Recuperado de http://www.kaospilot.dk/about/story/
Khan, S. (2012). Designing a School System From the Ground Up. En Ideo. Recuperado de http://www.ideo.com/work/designinga-school-system
Martinez, J. (2015). ¿Ganó o perdió Tottus con la promoción de los televisores? En Punto edu. Recuperado de http://puntoedu.pucp.edu.pe/noticias/gano-operdio-tottus-con-la-promocion-de-lostelevisores/
Massachusetts Institute of Technology. (2015). Mission and History. En Mit Media Lab. Recuperado de https://www.media.mit.edu/about/mission-history
Miller, D. (1999). Ir de compras: una teoría. México D.F.: Siglo Veintiuno Editores.
Müller, R. y Thoring, K. (2012). Design thinking vs. Lean startup: A comparison of two userdriven innovation strategies. Leading Innovation through Design: Proceedings of the DMI 2012 International Research Conference, 2(2), 151-164.
Ortiz, N. (2011). Las razones emocionales del consumo: ¿con razón o con el corazón? Revista Briefing 2011, 28(9), 3. Recuperado de http://facultad.pucp.edu.pe/comunicaciones/briefingnumero-28/
Ostelwalder, A. y Pigneur, Y. (2011). Generación de modelos de negocios. Barcelona: Deusto.
Pope, J. (2002). Investigación de mercados. Bogotá: Norma.
Quiñones, C. (2013). Desnudando la mente del consumidor. Lima: Planeta.
Rivas, P. (2013, mayo 20). Absolut Vodka: Artista peruano colabora con diseño de edición exclusiva para el país. Diario Gestión. Recuperado de http://gestion.pe/tendencias/artista-peruano-colaborara-absolut-blank-lanzaredicion-limitada-vodka-2066419
Rivera, J., Arellano, R. y Molero, V. (2000). Conducta del Consumidor. Madrid: ESIC.
Rotman School of Management. (2015). Why Rotman: Our Mission. En Rotman School of Management. Recuperado de https://www.rotman.utoronto.ca/Connect/RotmanAdvantage/OurVision.aspx
Universidad Tecnológica del Perú. (2015). Malla MBA postgrado UTP. En Escuela de Postgrado UTP. Recuperado de http://www.postgradoutp.edu.pe/mallacurricular-2/
Veblen, T. (1955). Teoría de la clase ociosa. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Vela, M. (2015). ¿Marketing o posición ciudadana? El BCP y su apoyo al día del orgullo gay. En Gestión. Recuperado de http://blogs.gestion.pe/cafetaipa/2015/07/marketing-oposicion-ciudadana-inclusion-bcp-diadel-orgullo-gay-lgtb-reputacion.html
Verizon Wireless (2014, junio 2). Inspire Her Mind - Verizon Commercial. [Archivo de Video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?t=26&v=XP3cyRRAfX0
Yonnet, P. (2005). Juegos, modas y masas. Barcelona: Gedisa.