THE COLLEGE TEXTBOOK. A METHODOLOGICAL APPROACH

Authors

  • Enaidy Reynosa Navarro Universidad César Vallejo , Lima, Perú

DOI:

https://doi.org/10.19083/ridu.9.415

Keywords:

college textbook, knowledge management, text editing

Abstract

In this article, the reader will find methodological guidelines on how to write a college textbook. It offers procedures for setting up a work team responsible for the preparation of textbooks; explains how to define the topics to be addressed, as well as procedures for information management, and detection of appropriate literature. Additionally, it emphasizes theoretical research types, interpretation of theories, theoretical conclusions and the pedagogical function of the college textbook. Finally, it provides some editorial guidelines, such as textbook structure, notes, bibliographical references, images and charts, authors’ biographies, correction stage, and final review up to distribution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Enaidy Reynosa Navarro, Universidad César Vallejo , Lima, Perú

Enaidy Reynosa Navarro, Licenciado en Estudios Socioculturales,  Universidad Oscar Lucero Moya, Holguín, Cuba (2007). Máster en Desarrollo Cultural Comunitario, Universidad de Las Tunas, Cuba (2012), Doctor en Administración de la Educación, Universidad César Vallejo (UCV), Perú (2014). Actualmente se desempeña como docente del Programa Académico de Formación General de la UCV y Editor de la revista literaria y de investigación Espergesia, que se edita en el programa académico mencionado.

References

Acero, F. (2008). Estructura del libro de texto universitario: un análisis de textos de álgebra lineal. (Tesis de maestría). Recuperado de http://www.udesa.edu.ar/files/MaeEducacion/Microsoft%20Word%20-%20Resumen%20Acero.pdf

Borja, I. (2005). Caracterización del libro de texto de castellano para la educación primaria colombiana: tipología y componentes. Revista Iberoamericana de Educación, 2(36), 1-14. Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/937Alarcon.PDF

Celis, Z. (2011). Los libros de texto gratuitos en México. Vigencia y perspectivas. Recuperado de http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v11/docs/area_13/2420.pdf

De la Vega, M. (2012). Introducción al Estilo APA, 6ta. ed. Tablas y Figuras. Recuperado de http://investigacion.casagrande.edu.ec/wp-content/uploads/2013/10/3.-TABLAS-y-FIGURAS-APA-6ta.-ed..pdf

De Zubiría, J. (2011). Las competencias argumentativas. La visión desde la educación. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Duarte, L. y Torres, G. (2010). Guía para la presentación de reporte final de trabajos de grado en la Universidad Piloto de Colombia, basado en las normas APA. Recuperado de http://www.unipiloto.edu.co/descargas/Normas%20APA%20Sexta%20Version.pdf

Edmondson, A. & Nembhard, I. (2010) La innovación y el aprendizaje en los equipos: retos convertidos en beneficios. Harvard Deusto, (195), 64-72. Recuperado de http://www.harvarddeusto.com/articulo/La-innovacion-yel-aprendizaje-en-los-equipos-retosconvertidos-en-beneficios

Fernández, A. (2005). La importancia de ser llamado “libro de texto”. Hegemonía y control del currículo en el aula. Argentina: Universidad Nacional de la Patagonia Austral. Recuperado de http://www.biblioteca.unlpam.edu.ar/pubpdf/ieles/n04a10ferrero.pdf

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2005). Metodología de la investigación. Editorial Pablo de la Torriente: La Habana, Cuba.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. (5ta ed.) México D.F: McGraw-Hill.

Martínez, J. (2006). ¿De qué hablamos cuando hablamos de los libros de texto? Valencia, España: Universitat de València. Recuperado de http://www.uv.es/bonafe/documents/libros%20texto.pdf

Martínez, J. (2008). Los libros de texto como práctica discursiva. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 1(1), 62-73. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2793153

Pérez, M., Pupo, S. y Buenaventura A. (2011). Metodología para la elaboración de libros de texto en la enseñanza del inglés con fines turísticos. Ciencias Holguín, 17(2), 1-10. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=181522301011

Sánchez, R. (2008). Guías para elaborar fichas bibliográficas en la redacción de ensayos, monografías y tesis. Puerto Rico: Universidad de Puerto Rico. Recuperado de http://www.blancopeck.net/GU%C3%8DAS.pdf

Student PIRGs. (2012). Open Textbooks: More Information. PIRGs, USA. Recuperado de http://www.studentpirgs.org/opentextbooks/about

Universidad Cristóbal Colón. (s.f.). Documentos universitarios. La divulgación científica y tecnológica. Recuperado de https://www.kennedy.edu.ar/DocsEsc81/Material%20Bibliogr%C3%A1fico/Informe,%20art%C3%ADculo,%20ensayo.pdf

Published

2016-06-10

How to Cite

Reynosa Navarro, E. (2016). THE COLLEGE TEXTBOOK. A METHODOLOGICAL APPROACH. Revista Digital De Investigación En Docencia Universitaria, 9(2), 115–126. https://doi.org/10.19083/ridu.9.415

Issue

Section

Faculty Experiences