COMMUNICATIVE LITERACY AND MEDIA COMPETENCE IN THE HYPERCOMMUNICATIVE SOCIETY

Authors

  • Mari Carmen Caldeiro-Pedreira Universidad de Huelva
  • José Ignacio Aguaded-Gómez Universidad de Huelva

DOI:

https://doi.org/10.19083/ridu.9.379

Keywords:

communicative ecosystem, hyperconnected society, literacy, media competence, critical autonomy

Abstract

The communicative ecosystem develops and takes place in today’s technological society where hypercommunication is prioritized. Within this context, an enormous number of screens broadcast audiovisual contents that shape the recipients’ opinion and behavior. The different types of faceto- face and virtual interaction, as well as the media maelstrom, require training and literacy, not only communicative but also audiovisual, aimed at the attainment of a critical attitude through the development of the skills necessary for face-to-face and virtual communication. In this sense, this research intends to justify the interest and need for growth of media competence as a form of autonomous and critical expression. This topic attracts the interest of different national and international organizations and institutions, and is closely related to the media education that should be carried out by trainers and communication professionals.

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Author Biographies

Mari Carmen Caldeiro-Pedreira, Universidad de Huelva

Doctora en Comunicación y Educación por la Universidad de Huelva. Licenciada en Humanidades, título de Aptitud Pedagógica, certificado de Estudios Avanzados y Grado de Licenciada, obtenidos en el área de Lógica y Filosofía Moral por la Universidad de Santiago de Compostela.Investigadora colaboradora del Proyecto I+D+i del Ministerio de Economía y Competitividad con clave: EDU2010-21395-C03-03, sobre Competencia Mediática. Miembro del Consejo Técnico y del Consejo de Revisores (Advisory Board) de la Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación (ISSN: 1134-3478; e-ISSN: 1988-3293).Línea de investigación centrada en el desarrollo de la autonomía mediática entre el colectivo adolescente. Estudios sobre  mujer y  publicidad, enmarcados en  el contexto de la educación y la ética.Docencia en los  niveles de educación secundaria y universitaria.

José Ignacio Aguaded-Gómez, Universidad de Huelva

Doctor en Psicopedagogía. Catedrático del Departamento de Educación de laUniversidad de Huelva.

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Published

2015-06-24

How to Cite

Caldeiro-Pedreira, M. C., & Aguaded-Gómez, J. I. (2015). COMMUNICATIVE LITERACY AND MEDIA COMPETENCE IN THE HYPERCOMMUNICATIVE SOCIETY. Revista Digital De Investigación En Docencia Universitaria, 9(1), 37–56. https://doi.org/10.19083/ridu.9.379

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