Learning styles in relation to academic performance in virtual modality of students of careers in the health area
DOI:
https://doi.org/10.19083/ridu.2024.1833Keywords:
Learning styles, academic performance, virtual modality, COVID-19, University students, HealthAbstract
Introduction: The COVID-19 pandemic has forced the adaptation of pedagogical processes, arising the necessity of adapt learning-teaching strategies. Objective: Identify the learning styles among the health area students of Bío-Bío University for virtual education in the COVID-19 pandemic context. Method: Through a stratified random sampling 409 students from the Nutrition and Dietetic, Nursing and Phonoaudiology career. The instrument used for determining the students learning style was “CHAEA-32”. Additionally, a questionnaire was applied for the sociodemographic characterization. Results: The most frequent learning style among students was the Reflector (37.7%), followed by the Theorist (24.4%), the Activist (16.4%), Pragmatist (11.7%), and the Undefined (9.8%). There is no significant relation between learning styles,
the variables “academic performance” and “sex”, but with the “present year career”, there is only a significant relation with the theorist and reflector style. Discussion: It is rewarding that the most frequent learning style be the reflector, as it is observed in face-to-face classes, the students show to be analytical, careful, watchful, in relation with the health area student profile. The results suggest the replicability in virtual context of some strategies used in face-to-face classes.
References
Acevedo, C. & Rocha, F. (2011). Estilos de aprendizaje, género y rendimiento académico. Revista De Estilos De Aprendizaje, 4(8), 71-84. https://doi.org/10.55777/rea.v4i8.937
Acuña, O., Silva, G. V., & Maluenda, R. (2009). Compara7ción de estilos de aprendizaje de los estudiantes de las carreras del área de la salud, Universidad de Antofagasta. Revista de Educación en Ciencias de la Salud, 6(1), 1. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6282626
Alonso C. M. (1994) Estilos de aprendizaje. Manual de asesoramiento y orientación vocacional. Editorial Rivas.
Alonso, C. M., & Gallego, D. J. (2000). Aprendizaje y Ordenador. Publidisa.
Alonso, C. M., Gallego, D. J., & Honey, P. (2012). Los Estilos de Aprendizaje: Procedimientos de Diagnóstico y Mejora (8va edición). Editorial Mensajero.
Alonso-Martín, P., Cruz-Díaz, R., Granado-Alcón, C., Lago-Urbano, R. & Martínez-García, C. (2021). Variability of higher education students’ learning styles de pending on gender, course, degree and institutio nal context. Sustainability, 13(4), 1659. https://doi.org/10.3390/su13041659
Alonso, R., Pacheco, J., Vigoa, L. & León, Y. (2017). Experiencia en la adaptación de actividades a los estilos
de aprendizaje desde la educación de posgrado a distancia. Educación Médica Superior, 31(2), 1-14. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000200013&lng=es
Ayala, M. H., & Lozano, A. (2010). Estilos de aprendizaje y comunicación en la educación a distancia. Revista de estilos de aprendizaje, 5(5), 101-106. http://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/905
Baherimoghadam, T., Hamedani, S., Mehrabi, M., Naseri, N., & Marzban, N. (2021). The effect of learning style and general self-efficacy on satisfaction of e-Learning in dental students. BMC Medical Education, 21(1), 1-7.
https://doi.org/10.1186/s12909-021-02903-5
Barcia, J., & Carvajal, B. (2015). El proceso de enseñanza aprendizaje en la educación superior. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 3(3), 139-154. https://docplayer.es/69811474-El-proceso-de-ensenanza-aprendizaje-en-la-educacion-superior.html
Barría, L., Igor, Y., & Marín, C. (2019). Estilo de aprendizaje predominante en estudiantes de 1 a 5 año de la carrera de enfermería de Universidad Santo Tomas. Revista Electrónica de Investigación en Docencia Universitaria, 1(1), 148-173. https://doi.org/10.54802/r.v1.n1.2019.12
Betancourt Gamboa, K., Betancourt Valladares, M., & Brunet Bernal, G. (2021). Estilos de aprendizaje en estudiantes de primer año de Estomatología de Camagüey. Humanidades Médicas, 21(3), 888-900. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727-81202021000300888&script=sci_arttext&tlng=en
Blumen, S., Rivero, C., & Guerrero, D. (2011). Universitarios en educación a distancia: estilos de aprendizaje y rendimiento académico. Revista de Psicología (PUCP), 29(2), 225-243. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=s0254-92472011000200002&script=sci_arttext
Cárdenas, C., Crawford, K., Crawford, B., Soto, R., Peña, A., Valenzuela M., Hermosilla, P.,… Álvarez, L. (2017). Identificación de estilos de aprendizaje y su relación con el rendimiento académico en estudiantes ingeniería. XXX Congreso SOCHEDI 2017. Santiago, Chile. http://www.sochedi.cl/wp-content/uploads/2017/12/SOCHEDI2017_paper_48.pdf
Castro, S., & Guzmán, B. (2017). Los estilos de aprendizaje en la enseñanza y el aprendizaje: una propuesta para su implementación. Revistas de Investigación, 29(58), 83-102. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?
codigo=2051098
Chaves, A. (2017). La educación a distancia como respuesta a las necesidades educativas del siglo XXI. Academia y Virtualidad, 10(1), 23-41. https://doi.org/10.18359/ravi.2241
Contreras K., & Ramírez E. (2022). Estilos de aprendizaje y rendimiento de estudiantes de enfermería en una universidad peruana durante la COVID-19. Educación Médica Superior, 36(3), 1-14. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412022000300006&script=sci_arttext&tlng=en
Costa, R.D., Souza G.F, Castro T.B. Valentim R.A.M., & Dias, A.P. (2020). Identification of learning styles in
distance education through the interaction of the student with a learning management system. Revista iberoamericana de tecnologías del Aprendizaje, 15(3), 148-160. https://doi.org/10.1109/RITA.2020.3008131
Costa R. D., Souza G. F, Valentim R.A.M., & Castro T. B. (2020b). The theory of learning styles applied to distance learning. Cognitive Systems Research, 64, 134-145. https://doi.org/10.1016/j.cogsys.2020.08.004
Cruz, E. (2019). Importancia del manejo de competencias tecnológicas en las prácticas docentes de la Universidad Nacional Experimental de la Seguridad (UNES). Revista Educación, 43(1), 196-219. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.27120
Du, S., Liu, Z., Liu, S., Yin, H., Xu, G., Zhang, H., & Wang, A. (2013) Web-based distance learning for nurse edu
cation: a systematic review. International nursing review, 60(2), 167-177. https://doi.org/10.1111/inr.12015
García, L., Ruiz, M., & Domínguez, D. (2007). Sociedad de la información y educación a distancia. En García, L. (coord.), Ruiz, M., & Domínguez, D., De la educación a distancia la educación virtual. (1a edición, pp. 15-46). Editorial Ariel S.A. https://www.researchgate.net/publication/235794287_De_la_educacion_a_distan
cia_a_la_educacion_virtual
Gómez, E., Jaimes, J., & Severiche, C. (2017). Estilos de aprendizaje en universitarios, modalidad de educación a distancia. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 50, 383-393. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/829/1347
Honey P., & Mumford, A. (1986). Manual of Learning Styles. McGraw-Hill. Hodges C., Moore, S., Lockee B.,
Trust T., & Bond, A. (2020). The Difference Between Emergency Remote Tea ching and Online Learning. Educause. http://hdl.handle.net/10919/104648
Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. (2020, agosto
. Informe CEPAL, OREALC y UNESCO: “La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19”
Indra Hidalgo, G., Sánchez-Carracedo, F., & Romero Portillo, D. (2021). COVID-19 Emergency Remote Teaching Opinions and Academic Performance of Undergraduate Students: Analysis of 4 Students’ Profiles. A Case Study. Mathematics, 9(17), 2147. https://doi.org/10.3390/math9172147
Kirschner, P. A. (2017). Stop propagating the learning styles myth. Computers & Education, 106(5), 166 171. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.12.006
Knoll, A. R., Otani, H., Skeel, R. L., & Van Horn, K. R. (2017). Learning style, judgements of learning, and learning of verbal and visual information. British Journal of Psychology, 108, 544–563.https://doi.org/10.1111/bjop.12214
Kolb, D. A. (1976). Management and the learning process. California management review, 18(3), 21-31. https://doi. org/10.2307/41164649
Martínez, G. (2009). El rol del asesor en un modelo a distancia. Revista Panamericana de Pedagogía, (15), 107-115. https://doi.org/10.21555/rpp.v0i15.1780
Navarro, D., & Samón, M. (2017). Redefinición de los conceptos método de enseñanza y método de aprendizaje. EduSol, 17(60), 26-33. http://edusol.cug.co.cu/index.php/EduSol/article/view/794
Parra, K., García, J., & Navarro, N. (2017). Estilos de aprendizaje en los estudiantes de primer año de las carreras de Fonoaudiología y Kinesiología. Revista de Educación en Ciencias de la Salud, 14(2), 122-129. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6290866
Solano, J., Muñoz, D., Martínez, D., & Rojas, J. Estilos de aprendizaje y actitud hacia la matemática en estudiantes de la Facultad de Ciencias Médicas de la UNAN-Managua. Revista Científica de FAREM-Estelí, (33), 12-22. https://doi.org/10.5377/farem.v0i33.9605
Tinitana, D., Arca, J., Machuca, S., & Unda, M. (2020). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes que cursaron la asignatura de estadística en la UNIANDES Sede Santo Domingo. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores, (1), 1-19, https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i1.2412
Vega, M. C., & Patiño, M. C. (2013). CHAEA 32 simplificada: propuesta basada en análisis multivariantes [tesis de maestría, Universidad de Salamanca]. Repositorio documental de la Universidad de Salamanca (Gredos). http://hdl.handle.net/10366/122182
Yacub, B., Patron, G., Agámez, M. E., & Acevedo, D. (2018). Learning styles and its relationship with repetition and retardation academic in Biomedical, Electronic and Industrial Engineering. Entre Ciencia e Ingeniería, 12(23), 72-77. https://doi.org/10.31908/19098367.3705
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ángela Astudillo-Araya, Marcela Espinoza-Espinoza, Braulio Sandoval-Contreras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.






















