Evaluating teacher performance during the pandemic: opinion from Mexican university students

Authors

  • Patricio Henriquez Ritchie Universidad Autónoma de Baja California, Ensenada, México

DOI:

https://doi.org/10.19083/ridu.2023.1780

Keywords:

teacher evaluation, teaching strategies, teaching objectives, learning evaluation strategies

Abstract

Introduction: The evaluation of the performance of university teachers from the opinion of their students is a recurring process, although during the pandemic there are few experiences. Objective: to evaluate the performance of university teachers from the opinion of their students, in the context of a pandemic. Method: representative sample of 673 students from a Mexican public university, a teacher performance questionnaire adapted for virtual classes was used. Results: most of the teachers adapted to an asynchronous virtual work dynamic, although a significant percentage (41.9%) continued to teach classes synchronously (videoconferences). Teachers in initial formative stages mainly promoted individual content learning, contrasting with those in advanced stages, who promoted situated learning. Students with unfavorable opinions regarding content mastery and assessment strategies mentioned the promotion of rote learning, to the detriment of more constructivist learning. The contrasts were statistically significant.

References

Avecillas, D.X. & Lozano; C. (2016). Medición de la confiabilidad del aprendizaje del Programa RStudio mediante Alfa de Cronbach. Revista Politécnica, 37(2), 1-8. Disponible en: https://revistapolitecnica.epn.edu.ec/ojs2/index.php/revista_politecnica2/article/view/469/pdf

Castro, M., Paz, M. & Cela, E. (2020). Aprendiendo a enseñar en tiempos de pandemia COVID-19: nuestra experiencia en una universidad pública de Argentina. Revista Digital de Investigación en Docencia Univeritaria, 14(2), 1-11. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S2223-25162020000200006&script=sci_abstract

Cencia Crispín. O., Carreño Colchado, M., Eche Querevalú, P., Barrantes Morales, I. & Cárdenas Baldeón, G. (2021). Estrategias docentes de profesores universitarios en tiempos de COVID-19. Horizonte de la Ciencia, 11(21), 347-360. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/5709/570967307025/html/

Cordero Arroyo, G., Luna Serrano, E. y Patiño Alonso, N.X. (2013). La evaluación docente en educación básica en México: panorama y agenda pendiente. Revista Electrónica Sinéctica, número 41, 1-19. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/998/99828325007.pdf

Cruz Ávila, M. (2007). Una propuesta para la evaluación del profesorado universitario. Trabajo de investigación para la obtención del grado de doctor, Facutad de Ciencias de la Educación, Departamento de Pedagogía Sistemática y Social, Universitat Autònoma de Barcelona. Disponible en: https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/5285/mca1de1.pdf

García Cabrero, B., Loredo Enríquez, J. y Carranza Peña, G. (2008). Análisis de la práctica educativa de los docentes: pensamiento, interacción y reflexión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, Especial. Disponible en: http://redie.uabc.mx/redie/article/viewFile/200/345

Henríquez, P., Arámburo, V. & Dávila, E. (2017). Percepción de los estudiantes universitarios acerca de las estrategias pedagógicas y de evaluación del aprendizaje utilizadas por sus profesores: el caso de la FCAYS de la UABC. Memorias del XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa, COMIE. Disponible en: https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/seccion4.htm

Henriquez, P. & Arámburo, V. (2021). Evaluación del desempeño docente por áreas de conocimiento: el caso de la Facultad de Ciencias Administrativas y Sociales de la Universidad Autónoma de Baja California, México. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 21(3), 1-20. Disponible en: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/46294

Mamani-Cori, V., Padilla, T., Cervantes, Sh., Caballero, L. & sucari, W. (2022). Estrategias y recursos didácticos empleados en la enseñanza/aprendizaje virtual en estudiantes universitarios en el contexto de la COVID-19. Revista Innova Educación, 4(1), 78-91. Disponible en: https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/465

Martínez, F. (2016). La evaluación de los maestros y la calidad educativa [Versión electrónica]. En La evaluación de docentes de educación básica. Una revisión de la experiencia internacional. México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. Disponible en: http://publicaciones.inee.edu.mx/buscadorPub/P1/C/233/P1C233.pdf

Mendoza Castillo, L. (2020). Lo que la pandemia nos enseñó sobre la educación a distancia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(número especial), 343-352. Disponible en: https://rlee.ibero.mx/index.php/rlee/article/view/119/492

Miguel Román, J. (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(número especial), 13-40. Disponible en: https://www.redalyc.org/jatsRepo/270/27063237017/html/index.html

Moreno Tapia, J., Quintero López, I., & Cáceres Mesa, L. (2021). Estrategias de aprendizaje de estudiantes universitarios durante la pandemia. Revista de Educación, Cooperación y Bienestar Social, número 19, 179-183. Disponible en: https://revistadecooperacion.com/numero19/19-15.pdf

Organista Sandoval, J. & Serrano Santoyo, A. (2014). Aspectos de posesión, permisos y usos educativos de dispositivos portátiles durante el trayecto de primaria a universidad. Apertura 6(2), 1-11. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68835725004

Romero Díaz, T. & Martínez Gimeno, A. (2017). Construcción de instrumentos de evaluación del dessempeño docente universitario desde una perspectiva cualitativa. Revista Universitaria del Caribe, 18(1), 34-42. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/320210350_Construccion_de_instrumentos_de_evaluacion_del_desempeno_docente_universitario_desde_una_perspectiva_cualitativa

Santos del Real, A. (2012). Evaluación docente. Educacion Química, 23(2), 200-204. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/eq/v23n2/v23n2a5.pdf

UNESCO (2006). Evaluación del desempeño y carrera profesional docente. Un estudio comparado entre 50 países de América y Europa. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe, Santiago, Chile. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001529/152934s.pdf

Valenzuela, L. & Barrios, C. (2020). Caracterización de de las estrategias de la enseñanza universitaria y la actitud del profesorado hacia la innovación en tiempos de pandemia. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 4(2), 843-859. Disponible en: https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/121

Vázquez Cruz, M. A., Cordero Arroyo, G. y Leyva Barajas, Y. E. (2014, septiembre-diciembre). Análisis comparativo de criterios de desempeño profesional para la enseñanza en cuatro países de América [Versión electrónica]. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 14(3), 1-20. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44732048018

Vialart Vidal, M. (2020). Estrategias didácticas para la virtualización del proceso de enseñanza aprendizaje en tiempos de COVID-19. Educación Médica Superior, 34(3), 1-10. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000300015

Villarroel, V., Pérez, C., Rojas-Barahona, C. & García, R. (2021). Educación remota en contexto de pandemia: caracterización del proceso educativo en las universidades chilenas. Formación Universitaria, 14(6), 65-76. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-50062021000600065&script=sci_arttext

Zamora Serrano, E. (2021). La evaluación del desempeño docente mediante cuestionarios en la universidad: su legitimidad según la literatura y los requerimientos para que sea efectiva. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 21(3), 1-23. Disponible en: https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v21n3/1409-4703-aie-21-03-00726.pdf

Zapata-Ros, M. (2015). Teorías y modelos sobre el aprendizaje en entornos conectados y ubicuos. Bases para un nuevo modelo teórico a partir de una visión crítica del conectivismo. Education in the Knowledge Society, 16(1), 69-102. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/5355/535554757006.pdf

Published

2023-07-01

How to Cite

Evaluating teacher performance during the pandemic: opinion from Mexican university students . (2023). Revista Digital De Investigación En Docencia Universitaria, 17(2), e1780. https://doi.org/10.19083/ridu.2023.1780

Issue

Section

Original articles

How to Cite

Evaluating teacher performance during the pandemic: opinion from Mexican university students . (2023). Revista Digital De Investigación En Docencia Universitaria, 17(2), e1780. https://doi.org/10.19083/ridu.2023.1780

Similar Articles

1-10 of 193

You may also start an advanced similarity search for this article.