University Guidance Actions in the Pos-COVID Era: Returning to the Classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19083/ridu.2022.1585

Keywords:

methodology, student adaptation, teaching skills, higher level education, pandemic

Abstract

Introduction: The return to the classroom after a long period of online, training due to the COVID-19 pandemic, entailed a process of adaptation for both students and teachers. This article explains a teaching proposal in a third year Pedagogy course to facilitate the process of returning to the classroom. Objectives: Accompany students, especially those who have difficulties, create a good climate of support and mutual help, as well as reinforce participation and involvement. Method: Use of the flipped classroom methodology, cooperative work in a small group, reinforcement of feedback in the return of evaluable activities and activities that promote self-efficacy. Discussion: The experience is in process of evaluation. However, the available data through the evaluation instruments allow us to affirm that the psychopedagogical orientation is a facilitating strategy for the adaptation process of the students.

References

Alfonso, I. A., & Serra, R. S. (2016). ¿Por qué es necesaria la orientación educativa en la universidad de hoy? Revista Referencia Pedagógica, 4(1), 16-27.

Arévalo, A. I. (2020). Los desafíos éticos de los medios informativos en la cobertura de la Covid-19. ComHumanitas: Revista Científica de Comunicación, 11(3), 41-55. https://doi.org/10.31207/rch.v11i3.273

Aristovnik, A., Keržič, D., Ravšelj, D., Tomaževič, N., & Umek, L. (2020). Impacts of the COVID-19 pandemic on life of higher education students: A global perspective. Sustainability, 12(20), 8438. https://doi.org/10.3390/su12208438

Bandura, A. (Ed.). (1995). Self-efficacy in changing societies. Cambridge university press.

Bisquerra, R. (1996). Orígenes y desarrollo de la Orientación psicopedagógica. Narcea.

Boud, D., & Molloy, E. (2015). El feedback en la educación superior y profesional: Comprenderlo y hacerlo bien. Narcea.

Brookhart, S. M. (2017). How To Give Effective Feedback To Your Students. Association for Supervision and Curriculum Development-ASCD.

Browning, M. H., Larson, L. R., Sharaievska, I., Rigolon, A., McAnirlin, O., Mullenbach, L., Cloutier, S., Vu, T., Thomsen, J., Reigner, N., Metcalf, E. C., D’Antonio, A., Helbich, M., Bratman, G., & Alvarez, H. O. (2021). Psychological impacts from COVID-19 among universitystudents: Risk factors across seven states in the United States. PloS one, 16(1), e0245327. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0245327

Calderón, D. (2021). Ser joven: entre la incertidumbre y la fatiga pandémica. Centro Reina Sofia sobre Adolescencia y Juventud de la Fundación FAD Juventud. https://www.adolescenciayjuventud.org/blog/analisis-y-debate/entre-la-incertidumbre-y-la-fatiga-pandemica/

Castro, M. S., Paz, M. L., & Cela, E. M. (2020). Aprendiendo a enseñar en tiempos de pandemia COVID-19: nuestra experiencia en una universidad pública. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 14(2), e1271. http://www.scielo.org.pe/pdf/ridu/v14n2/2223-2516-ridu-14-02-e1271.pdf

Chan, J. C., & Lam, S.F. (2010). Effects of different evaluative feedback on students’ self-efficacy in learning. Instructional Science, 38(1), 37-58. https://doi.org/10.1007/s11251-008-9077-2

Del-Moral-Pérez, M. E., Bellver-Moreno, M. C., Guzman-Duque, A., & López-Bouzas, N. (2021). Concienciación juvenil frente al COVID-19 en España y Latinoamérica: análisis de spots en YouTube. Revista Latina de Comunicación Social, (79), 23-49. https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1510

Extremera, N. (2020). Coping with the stress caused by the COVID-19 pandemic: future research agenda based on emotional intelligence. International Journal of Social Psychology, 35(3), 631-638. https://doi.org/10.1080/02134748.2020.1783857

Fernández, E., & Bernardo, A. (2011). Autoeficacia en la autorregulación del aprendizaje de estudiantes universitarios. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 201-208.

Figuera, P., & Álvarez, M. (2014). La intervención orientadora y tutorial en la adaptación y persistencia del alumnado en la universidad. Revista de Orientación Educacional, 28(54), 31-50.

Figuera, P., & Pérez, N. (2014). La metodología del caso en el área de orientación. En N. Pérez-Escoda (Coord.), Metodología del caso enorientación (pp. 31-42). Universidad de Barcelona.

García, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. RIED, RevistaIberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 9-32. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080

García-Beltrán, Á., Martínez, R., Jaén, J. A., & Tapia, S. (2016). La autoevaluación como actividad docente en entornos virtuales de aprendizaje/enseñanza. Revista de Educación a Distancia (RED), (50). http://dx.doi.org/10.6018/red/50/14

García-Peñalvo, F. J., Corell, A., Abella-García, V., & Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de laCOVID-19. Education in the Knowledge Society (EKS), 21, 26. https://doi.org/10.14201/eks.23086

Geitz, G., Joosten-ten Brinke, D., & Kirschner, P. A. (2016). Changing learning behaviour: Self-efficacy and goal orientation in PBL groups in higher education. International Journal of Educational Research, 75, 146-158. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2015.11.001

González-Benito, A. (2018). Revisión teórica de los modelos de orientación educativa. Revista Caribeña de Investigación Educativa (RECIE), 2(2), 43-60. https://doi.org/10.32541/recie.2018.v2i2.pp43-60

Hagenauer, G., & Volet, S. E. (2014). Teacher–student relationship at university: an important yet under-researched field. Oxford Review of Education, 40(3), 370-388. https://doi.org/10.1080/03054985.2014.921613

Hammersley, M., & Atkinson, P. (2007). Ethnography. Principles in Practice. Routledge.Imants, J., & van Veen, K. (2010). Teacher learningas workplace learning. International Encyclopedia of Education, 7, 569-574. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-044894-7.00657-6

Jiloha, R. C. (2020). COVID-19 and mental health. Epidemiology International, 5(1), 7-9. https://doi.org/10.24321/2455.7048.202002

Lizeretti, N.P. (2012). Terapia basada en inteligencia emocional. Manual de tratamiento. Milenio.

Lobato, C., & Ilvento, M. C. (2013). La orientación y tutoría universitaria: una aproximación actual. REDU. Revista de DocenciaUniversitaria, 11(2), 17-25. https://doi.org/10.4995/redu.2013.5564

López, E. (2016). La tutoría universitaria como relación de ayuda. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 32(9), 1007-1024.

López, I., & González, P. (2018). La tutoría universitaria como espacio de relación personal. Un estudio de caso múltiple. Revista deInvestigación Educativa, 36(2), 381-399. https://doi.org/10.6018/rie.36.2.291161

López, I., González, P., & Velasco, P. J. (2013). Ser y ejercer de tutor en la universidad. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 11(2), 107-134. https://doi.org/10.4995/redu.2013.5569

Medina, J. L. (Ed.). (2017). La docencia universitaria mediante el enfoque del aula invertida. Ediciones Octaedro. Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las Cortes y Memoria Democrática. (2020). Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2020-3692

Ministerio de Sanidad (s.f). ¿Qué es el reglamento sanitario internacional? https://www.sanidad.gob.es/profesionales/saludPublica/ccayes/reglamentosanita/queEsRsi.htm

Montenegro-Rueda, M., Luque-de la Rosa, A., Sarasola Sánchez-Serrano, J. L., & Fernández-Cerero, J. (2021). Assessment in HigherEducation during the COVID-19 Pandemic: A Systematic Review. Sustainability, 13(19), 10509. https://doi.org/10.3390/su131910509

Murillo-Llorente, M. T., & Perez-Bermejo, M. (2020). COVID-19: Social irresponsibility of teenagers towards the second wave in Spain. Journal of Epidemiology, 30(10), 483. https://doi.org/10.2188/jea.JE20200360

Nota, L., Soresi, S., & Zimmerman, B. J. (2004). Self-regulation and academic achievement and resilience: A longitudinal study.International Journal of Educational Research, 41(3), 198-215. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2005.07.001

Nunn, C. E. (1996). Discussion in the college classroom: Triangulating observational and survey results. The journal of higher education, 67(3), 243-266. https://doi.org/10.2307/2943844

Organización Mundial de la Salud (2020). Brote de enfermedad por coronavirus (COVID-19): orientaciones para el público. https://www.who.int/es/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public

Ortega, D., Rodríguez, J., & Mateos, A. (2021). Educación superior y la COVID-19: Adaptación metodológica y evaluación online en dos universidades de Barcelona. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 15(1).https://doi.org/10.19083/10.19083/ridu.2021.1275

Gobierno de España, Consejo de Ministros. (2020, 14 de marzo). El Gobierno decreta el estado de alarma para hacer frente a la expansión de coronavirus COVID-19.

https://www.lamoncloa.gob.es/consejodeministros/resumenes/Paginas/2020/14032020_alarma.aspx

Reimer, Y. J., Brimhall, E., Cao, C., & O’Reilly, K. (2009). Empirical user studies inform the design of an e-notetaking and information assimilation system for students in higher education. Computers & Education, 52(4), 893-913. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2008.12.013

Rekalde, I., Vizcarra, M. T., & Macazaga, A. M. (2014). La observación como estrategia de investigación para construir contextos de aprendizaje y fomentar procesos participativos. Educación XX1, 17(1), 201-220. https://doi.org/10.5944/educxx1.17.1.10711

Ruiz, C., Mas, Ó., Tejada, J., & Navío, A. (2008). Funciones y escenarios de actuación del profesor universitario: Apuntes para la definición del perfil basado en competencias. Revista de la educación superior, 37(146), 115-132.

Sandín, B., Valiente, R. M., García-Escalera, J., & Chorot, P. (2020). Impacto psicológico de la pandemia de COVID-19: Efectos negativos y positivos en población española asociados al periodo de confinamiento nacional. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 25(1), 1-22. https://doi.org/10.5944/rppc.27569

Saravia-Bartra, M. M., Cazorla-Saravia, P., & Cedillo-Ramirez, L. (2020). Nivel de ansiedad de estudiantes de medicina de primer año de una universidad privada del Perú en tiempos de COVID-19. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 20(4), 568-573. http://dx.doi.org/10.25176/rfmh.v20i4.3198

Tamayo, M. R., Miraval, Z. E., & Mansilla, P. (2020). Trastornos de las emociones a consecuencia del COVID-19 y el confinamiento en universitarios de las diferentes escuelas de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán. Revista de Comunicación y Salud, 10(2), 343-354. https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(2).343-354

Torales, J., Barrios, I., Ayala, N., O’Higgins, M., Palacios, J.M, Rios-González, C. M., García, O., Ruiz, N., González, I., Navarro, R., Melgarejo, O., Solís, D., González-Ríos, A., Villalba-Arias, J., Castaldelli-Maia, J.M., & Ventriglio, A. (2021). Ansiedad y depresión en relación a noticias sobre COVID-19: un estudio en población general paraguaya. Revista de salud pública del Paraguay, 11(1), 67-73. https://doi.org/10.18004/rspp.2021.junio.67

TV Perú (2021). “Por mi irresponsabilidad contagié a algunos miembros de mi familia”, señaló un joven hospitalizado por COVID-19. Tvpe noticias TV Perú. https://www.tvperu.gob.pe/noticias/nacionales/por-mi-irresponsabilidad-contagie-a-algunos-miembros-de-mi-familia-senalo-un-joven-hospitalizado-por-covid-19

Valero, N. J., Vélez, M. F., Mojica, Á. A. D., & Torres, M. (2020). Afrontamiento del COVID-19: estrés, miedo, ansiedad y depresión. Enfermería investiga, 5(3), 63-70. http://dx.doi.org/10.31243/ei.uta.v5i3.913.2020

Velastegui-Hernández, D., & Mayorga-Lascano, M. (2021). Estados de ánimo, ansiedad y depresión en estudiantes de medicina durante la crisis sanitaria covid-19. Psicología Unemi, 5(9), 10-20. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol5iss9.2021pp10-20p

Vidal-Martí, C. (2020). Aprendizaje cooperativo en los programas de entrenamiento de memoria multifactorial para personas mayores. Tendencias Pedagógicas, 36, 154-163. https://doi.org/10.15366/tp2020.36.12

Vidal-Martí, C. (2022). Envejecimiento activo y empoderamiento. Horsori.

Vidal-Martí, C., & Padilla-Petry, P. (2021). El compromiso estudiantil a la universidad en tiempos de pandemia: Contrastando miradas. En F. J. Hinojo, S. Arias, N. Campos & S. Pozo (Coord.), Innovación e investigación educativa para la formación docente (pp. 750-761). Dykinson.

Vivanco-Vidal, A., Saroli-Araníbar, D., Caycho-Rodríguez, T., Carbajal-León, C., & Noé-Grijalva, M. (2020). Ansiedad por Covid-19 y salud mental en estudiantes universitarios. Revista de Investigación en Psicología, 23(2), 197-215. https://doi.org/10.15381/rinvp.v23i2.19241

Wootton, S. (2006). Changing Practice in Tutorial Provision within Post-Compulsory Education. En L. Thomas & P. Hixenbaugh (Ed.),Personal Tutoring in Higher Education (pp. 115-125). Trentham Books.

World Health Organization. (2020). Statement on the second meeting of the International Health Regulations (2005) Emergency Committee regarding the outbreak of novel coronavirus (2019-nCoV). https://www.who.int/es/news/item/30-01-2020-statement-on-thesecond-meeting-of-the-international-health-regulations-(2005)-emergency-committee-regarding-theoutbreak-of-novel-coronavirus-(2019-ncov)

Published

2022-07-12

How to Cite

University Guidance Actions in the Pos-COVID Era: Returning to the Classroom. (2022). Revista Digital De Investigación En Docencia Universitaria, 16(2), e1585. https://doi.org/10.19083/ridu.2022.1585

Issue

Section

Original articles

How to Cite

University Guidance Actions in the Pos-COVID Era: Returning to the Classroom. (2022). Revista Digital De Investigación En Docencia Universitaria, 16(2), e1585. https://doi.org/10.19083/ridu.2022.1585

Similar Articles

1-10 of 272

You may also start an advanced similarity search for this article.