Self-assessment in higher education: students’ perception of its usefulness in the learning process

Authors

  • María Isabel Ramírez Olivares Tecnológico de Monterrey, Escuela de Humanidades y Educación, Monterrey, Nuevo León, México
  • Katherina Edith Gallardo Tecnológico de Monterrey, Escuela de Humanidades y Educación, Monterrey, Nuevo León, México

DOI:

https://doi.org/10.19083/ridu.2023.1574

Keywords:

Learning assessment, self-assessment, higher education, metacognition, usefulness

Abstract

Introduction: Learning assessment is a process where it is important to incorporate students through self-assessment, to involve them and make them responsible for their learning. Objective: To investigate the usefulness of self-assessment from the perspective of higher education students. Method: The methodology is mixed, with a qualitative analysis carried out in ATLAS.ti and a quantitative analysis developed in SPSS and Excel. Results: Self-assessment is not frequently used since only 23% of the participants have used it with a high frequency. Conclusions: a) An area of opportunity is for students to compare their learning with their peers’, b) for effective self-assessment, students must strengthen their confidence in themselves, c) it is necessary for teachers to incorporate activities after self-assessment, d) the use of self-assessment is useful if its implementation has a goal and a structured process.

References

Boud, D. (1995). Enhancing Learning through Self-Assessment. Kogan Page.

Boud, D. y Brew, A. (1995). Developing a typology for learner self – assessment practices. Research and development in Higher Education, 18, 130-135. https://www.researchgate.net/profile/David-Boud/publication/327350493_Developing_a_typology_for_learner_self-assessment_practices/links/5b-

f13a6fdcc5f8b75b910/Developing-a-typology-for-learner-self-assessment-practices.pdf

Boud, D. y Falchikov, N. (1989). Quantitative studies of student self-assessment in higher education: A critical analysis of findings. Higher Education, 18 (5), 529-549. https://doi.org/10.1007/BF00138746

Brown, A. (1987). Metacognition, executive control, self-regulation and other more mysterious mechanisms. En W. Franz y K. Rainer (Eds.), Metacognition, motivation and understanding (p.p. 65-116). Hillsdale.

Brown, G., y Harris, L. (2013). Student self-assessment. En J. McMillan (Ed.), The SAGE handbook of research on classroom assessment (pp. 367-393). SAGE.

Copado, A. (2022). Evaluación del aprendizaje. Un siglo de educación a distancia en México. Revista Innova Educación, 4(4), 7-19. https://revistainnovaeducacion. com/index.php/rie/article/view/614/642

Díaz Barriga, A. (2001). El examen: textos para su historia y debate. Universidad Nacional Autónoma de México, Centro de Estudios sobre la Universidad/Plaza y Valdés.

Fernández, A. y Vanga, M. (2015). Proceso de autoevaluación, coevaluación y heteroevaluación para caracterizar el comportamiento estudiantil y mejorar su desempeño. Revista San Gregorio, 1(9), 6-15. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5225628

Flavell, J. (1976). Metacognitive aspects of problem solving. En L. B. Resnick (Ed.), The nature of intelligence (pp. 231-236). Lawrence Erlbaum.

Flavell, J. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: a new area of cognitive-developmental inquiry. American Psychologist, 10(34), 906-911. https://doi.org/10.1037/0003-066X.34.10.906

Frade, L. (2009). Desarrollo de competencias en educación: desde preescolar hasta bachillerato. Inteligencia educativa.

Gallardo, K. (2013). Evaluación del aprendizaje: retos y mejores prácticas. Editorial Digital del Tecnológico de Monterrey.

García, C. y Hervás, M. (2020). Los sistemas de evaluación de la Educación Superior en México y España. Un estudio comparativo. Revista de la Educación Superior, 49(194), 115-136. https://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v49n194/0185-2760-resu-49-194-115.pdf

Goodrich, H. W. (1996). Student self-assessment: At the intersection of metacognition and authentic assessment (Publicación No. 9638747) [Disertación doctoral, Harvard University]. ProQuest Information y Learning.

Jiménez, G. (2006). Obtención de notas individuales a partir de una nota de grupo mediante una evaluación cooperativa. Revista Iberoamericana de Educación, 38(5), 1-14. https://rieoei.org/RIE/article/view/2624

Joint Committee on Standards for Educational Evaluation (JCSEE). (2014). The Student Evaluation Standards. http://www.jcsee.org/ses

Kambourova, M., González-Agudelo, E. y Grisales-Franco, L. (2021). La autoevaluación del estudiante universitario: revisión de la literatura. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 33(2), 217-264. https://doi.org/10.14201/teri.23672

Kim, B., Zyromski, B., Mariani, M., Lee, S. y Carey, J. (2017). Establishing the Factor Structure of the 18-Item Version of the Junior Metacognitive Awareness Inventory. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 50(1-2), 48-57. https://www.researchgate.net/publication/321200427_Establishing_the_Factor_Structure_of_the_18-Item_Version_of_the_Junior_Metacognitive_Awareness_Inventory

Ley General de Educación [L.G.E.], Diario Oficial de la Federación [D.O.F.], 30 de septiembre de 2019 (México). Ley General de Educación Superior [L.G.E.S.], Diario Oficialde la Federación [D.O.F.], 20 de abril de 2021 (México).

Martínez Rizo, F. (2009). Evaluación formativa en aula y evaluación a gran escala: hacia un sistema más equilibrado. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 11(2), 1-18. http://redie.uabc.mx/redie/article/view/231

Martínez Rizo, F. (2013). Dificultades para implementar la evaluación formativa: Revisión de literatura. Perfiles Educativos, 35(139), 128-150. http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v35n139/v35n139a9.pdf

Miller, M., Linn, R. y Gronlund, N. (2012). Measurement and Assessment in Teaching (11va ed.). Pearson.

J. (2015). Evaluación del aprendizaje del estudiante y el currículo: Problemas y consecuencias para la política, el diseño y la aplicación. OIE-UNESCO. https://www.ibe.unesco.org/es/documento/evaluaci%-C3%B3n-del-aprendizaje-del-estudiante-y-el-curr%-C3%ADculo-problemas-y-consecuencias-para-la

Panadero, E., Brown, G., y Strijbos, J. (2016). The future of student self-assessment: A review of known unknowns and potential directions. Educational Psychology Review, 28(4), 803-830. doi:10.1007/s10648-015-9350-2

Panadero, E. y Tapia, A. (2013). Revisión sobre autoevaluación educativa: evidencia empírica de su implementación a través de la autocalificación sin criterios de evaluación, rúbricas y guiones. Revista de investigación en educación, 2(11), 172-197. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4734937

Paredes, E. (2016, 2 de septiembre - agosto de 2017). De la evaluación diagnóstica a la evaluación sumativa: logros y fracasos en los aprendizajes [Presentación de escrito]. Debates en Evaluación y Currículum Congreso Internacional de Educación Evaluación Año 2 No. 2, México. https://centrodeinvestigacioneducativauatx.org/pdf2016/A208.pdf

Plano-Clark, V. e Ivankova, N. (2016). Mixed Methods Research: A Guide to the Field. SAGE Publications, Inc.

https://doi.org/10.4135/9781483398341

Ramírez-Montoya, M. y Lugo-Ocando, J. (2020). Revisión sistemática de métodos mixtos en el marco de la innovación educativa. Revista Científica de Educomunicación, 28(65), 9-20. https://doi.org/10.3916/C65-2020-01

Rosales, C. (2003). Criterios para una evaluación formativa. Objetivos, contenidos, profesor, aprendizaje y recursos. Narcea.

Sánchez, M. (2020). Evaluación del aprendizaje. En M. Sánchez y A. Martínez (Eds.), Evaluación del y para el aprendizaje: instrumentos y estrategias (pp. 17-40). Coordinación de Desarrollo Educativo e Innovación Curricular UNAM. https://cuaieed.unam.mx/descargas/investigacion/Evaluacion_del_y_para_el_aprendizaje.pdf

Schraw, G. y Dennison, R. (1994). Assessing metacognitive awareness. Contemporary Educational Psychology, 4(19), 460-475.

Scriven, M. (1967). The methodology of evaluation. En R. W. Tyler, R. M. Gagne, y M. Scriven (Eds.), Perspectives of curriculum evaluation (pp. 39-83). Rand McNally.

Tan, K. (2001). Conceptions of student self-assessment [Disertación doctoral inédita]. University of Technology.

Taras, M. (2014). Student-centred learning and assessment: fact or fiction [Manuscrito inédito].

Taras, M. (2015). Autoevaluación del estudiante: ¿Qué hemos aprendido y cuáles son los desafíos?. RELIEVE, 21(1), 1-16. DOI: 10.7203/relieve.21.1.6394

Topping, K. (1998). Peer Assessment between Students in Colleges and Universities. Review of Educational Research, 68(3), 249-276. https://www.jstor.org/stable/1170598

Torres, M. y Torres, C. (2005). Formas de Participación en la Evaluación. Revista Venezolana de Educación, 9(31), 487-496. https://www.redalyc.org/pdf/356/35603109.pdf

Valenzuela, A. (2019). ¿Qué hay de nuevo en la metacognición? Revisión del concepto, sus componentes y términos afines. Educ. Pesqui, 45, http://dx.doi.org/10.1590/S1678-4634201945187571

Published

2023-07-01

How to Cite

Self-assessment in higher education: students’ perception of its usefulness in the learning process. (2023). Revista Digital De Investigación En Docencia Universitaria, 17(2), e1574. https://doi.org/10.19083/ridu.2023.1574

Issue

Section

Original articles

How to Cite

Self-assessment in higher education: students’ perception of its usefulness in the learning process. (2023). Revista Digital De Investigación En Docencia Universitaria, 17(2), e1574. https://doi.org/10.19083/ridu.2023.1574

Similar Articles

1-10 of 272

You may also start an advanced similarity search for this article.