Synchrony and Diachrony of the Postgraduate Program in Special Education at the Faculty of Higher Studies Zaragoza (FESZ): Balance and Perspectives
DOI:
https://doi.org/10.19083/ridu.2022.1573Keywords:
postgraduate, synchrony, diachrony, special education, curriculumAbstract
Introduction: To design a postgraduate study plan is an relevant task for what is expected in the future about the training of its students. To implement it and to adapt it to the different demands that are manifested over time are major words. Objective: is to describe the synchronic and diachronic elements underlying the postgraduate program in Special Education at the FESZ since 1987 to date. It shows the evolution of the postgraduate course over time, the theoretical bases that support it, the situation teachers and students regarding graduation, no graduation and occupational level. Discussion: The dynamism from its implementation is recognized, the relationship that it has kept with various factors in which it has been immersed, both the administrative and academic of the institution as well as other external ones: political, economic, and scientific. It concludes with the contributions made to the field of special education and the areas of opportunity, both disciplinary and formative, in face of future changes.Downloads
References
Acle-Tomasini, G. (1986). Plan de Estudios de la Maestría en Psicología con orientación en Educación Especial. ENEP Zaragoza, U.N.A.M. México. [manuscrito no publicado] Coordinación de Posgrado de la Facultad de Estudios Superiores Zaragoza. UNAM.
Acle-Tomasini, G. (1996). Vinculacion teoría-práctica: esencia de las prácticas de licenciatura y base de los estudios de posgrado en el área de Educación Especial. Revista del Consejo Nacional para la Enseñanza e Investigación en Psicología, Nueva Época, 1(2), 222-246.
Acle-Tomasini, G., & González-Pineda. A. (1988). Integración de planes de estudio de Posgrado relacionados con el Desarrollo Humano. Propuesta de la ENEP Zaragoza. OMNIA, 4(11), 75-80.
Acle-Tomasini, G. (2013). Investigación en Educación Especial (2002-2011): Logros y desafíos. En R. De Agüero-Servín (Coord.), Aprendizaje y Desarrollo 2001-2011. (pp. 21-109). Consejo Mexicano de Investigación Educativa - ANUIES. http://www.comie.org.mx/v5/sitio/wp-content/uploads/2020/08/Aprendizaje-y-desarrollo.pdf
Acle-Tomasini, G., Martínez-Basurto, L.M., & Lozada-García, R. (2016). Bridging the gap between theory and practice: Ecological risk/resilience model contributions to special education. Journal of Creative Education, 7(7), 1093-1110. http://dx.doi.org/10.4236/ce.2016.77114
Barrera-Mares, S.A., Acle-Tomasini, G., & Martínez-Basurto, L.M. (2016). Modelo ecosistémico de riesgo/resiliencia: validez social de un programa para niños con problemas de lenguaje. En. J.L. Castejón-Costa (Coord.), Psicología y Educación: Presente y Futuro (2198-2206). Asociación Científica de Psicología y Educación. Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación (MEJOREDU, 2020). Experiencias de las comunidades educativas durante la contingencia sanitaria por covid-19. Educación Básica. MEJOREDU. https://editorial.mejoredu.gob.mx/ResumenEjecutivo-experiencias.pdf
Comité Académico del Programa de Maestría y Doctorado en Psicología (2015). Proyecto de adecuación del programa de maestría y doctorado en Psicología. https://psicologia.posgrado.unam.mx/wp-content/uploads/2016/12/Plan-de-Estudios-PaCC81gina-Web.pdf
Dirección General de Educación Especial (1981). La educación especial en México. Cuaderno 8. Secretaría de Educación Pública.
Galindo, E. (1987). Necesidades de investigación en educación especial. Comunidad Zaragoza, 3(24).
Galván-Ruiz, J.L. (2021). Club Comelibros: Programa de enriquecimiento en comprensión lectora para estudiantes con necesidades educativas especiales [Tesis de maestría]. Universidad Nacional Autónoma de México. http://132.248.9.195/ptd2021/enero/0806206/Index.html
García-Olguín, V. (2021). Promoción de la crianza materna como factor protector para infantes con retraso global del desarrollo desde un enfoque riesgo/resiliencia [Tesis de maestría]. Universidad Nacional Autónoma de México. http://132.248.9.195/ptd2021/mayo/0811944/Index.html
Gargiulo, R.M., & Bouck, E.C. (2021). Special Education in contemporary society. An introduction to exceptionality. SAGE.
González-Soria, A.D. (2017). Educación Emocional en alumnos con aptitud sobresaliente. [Tesis de maestría]. Universidad Nacional Autónoma de México. http://132.248.9.195/ptd2017/diciembre/0769137/Index.html
González-Granados, A., Zacatelco-Ramirez F., & Acle-Tomasini, G. (2020). Políticas antibullying en México. Contraste entre discursos políticos, acciones y resultados. En J. L. Crochick & D. M. Avila de Lima (Coord.), Estudos entre violência escolar entre estudantes. Benjamin.
Gutiérrez-Jiménez, M.A. (2004). Programa dirigido a padres indígenas para estimular el desarrollo de sus hijos preescolares. [Tesis de maestría]. Universidad Nacional Autónoma de México. http://132.248.9.195/ppt2004/0329990/Index.html
Hernández-Hernández, A.L. (2020). Perfiles cognitivos y académicos de niños con bajo rendimiento intelectual y su relación con los factores de riesgo [tesis de maestría]. Universidad Nacional Autónoma de México. http://132.248.9.195/ptd2019/diciembre/0799020/Index.html
Herrera-Fragoso, L. (2011). La maestría en Psicología (Educación Especial) de la FES Zaragoza: Seguimiento de Egresados [Tesis de maestría]. Universidad Nacional Autónoma de México. http://132.248.9.195/ptd2012/enero/0676200/Index.html
Kauffman, J. M., Hallagan, D. P. Pullen, P. C., & Badar, J. (2018). Special Education. What it is and why we need it. Routledge.
López-Becerra, M.L. (2011). Formas de interacción madre-hijo del nacimiento a los cuatro años. Un estudio con padres otomíes [Tesis de maestría]. Universidad Nacional Autónoma de México. http://132.248.9.195/ptb2011/marzo/0667998/Index.html
Martínez-Maldonado, M.L. (1999). La percepción de maestros de una zona rural indígena acerca de los problemas de aprendizaje [Tesis de maestría]. Universidad Nacional Autónoma de México. http://132.248.9.195/pd1999/274940/Index.html
Martínez-Olivera, A.L. (1999). Problemas emocionales y de conducta en el aula: Una aproximación ecológica [Tesis de maestría]. Universidad Nacional Autónoma de México. http://132.248.9.195/pd1999/270476/Index.html
Martínez-Santos, B. (2020). Perfil cognitivo y académico de niños con problemas de lenguaje y su relación con factores de riesgo familiar y escolar [Tesis de maestría]. Universidad Nacional Autónoma de México. http://132.248.9.195/ptd2019/noviembre/0798463/Index.html
Núñez-Hernández, D.E. (2018). Aula pacífica para reducir la violencia en niños con y sin aptitudes sobresalientes [Tesis de maestría]. Universidad Nacional Autónoma de México. http://132.248.9.195/ptd2019/diciembre/0798871/Index.html
Organización de las Naciones Unidas (2015). Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/2015/09/la-asamblea-general-adopta-la-agenda-2030-para-el-desarrollo-sostenible/
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2020). Global Education Coalition https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/globalcoalition
Ortiz-Arroyo, R.H. (2016). Apropiación de habilidades para la interacción en alumnos de primaria en riesgo [Tesis de maestría]. Universidad Nacional Autónoma de México.
Programa de Maestría y Doctorado (1999). Proyecto de adecuación: Programa de Maestría y Doctorado en Psicología. Universidad Nacional Autónoma de México.
Rivera-Ramírez, E.G. (2019). Diferencias de los perfiles cognitivos, socioemocionales y académicos de niños con problemas de conducta [Tesis de maestría]. Universidad Nacional Autónoma de México. http://132.248.9.195/ptd2019/noviembre/0798004/Index.html
Rodea-Rodríguez, K. R. (2016). Modelo de atención para niños con problemas de conducta: Importancia de su validación social y educativa [Tesis de maestría]. Universidad Nacional Autónoma de México.
Romero-Muñoz, D.E. (2014). Expresión literaria: Estrategia educativa para promover la autorregulación en alumnos con problemas de conducta [Tesis de maestría]. Universidad Nacional Autónoma de México. http://132.248.9.195/ptd2014/anteriores/0715054/Index.html
Roque-Hernández, M.P. (2001). Estudio de la participación parental en una escuela monolingüe español de una comunidad rural e indígena otomí del Estado de México [Tesis de maestría]. Universidad Nacional Autónoma de México. http://132.248.9.195/pd2001/296108/Index.html
Roque H. M.P., González, G. A., Zacatelco, R.F., Heres, P. J., & Acle T.G. (2001). Plan de Estudios de la Residencia en Educación Especial. Adecuación de la Maestría en Psicología (Educación Especial) dentro de la Maestría en Psicología Profesional de la U.N.A.M. [manuscrito no publicado] Coordinación de Posgrado de la Facultad de Estudios Superiores Zaragoza. UNAM.
Sánchez. P., Acle, T.G., de Agüero, S.M., Jacobo, Z., & Rivera, M. (2003) Estado del Conocimiento de la Investigación en Educación Especial en México (1990-2001). En P. Sánchez (Coord.), Aprendizaje y Desarrollo (pp.188-382). Consejo Mexicano de Investigación Educativa. http://www.comie.org.mx/doc/portal/publicaciones/ec2002/ec2002_v04.pdf
Secretaría de Educación Pública (2002). Programa de Fortalecimiento de la Educación Especial y la Integración Educativa: SEP https://www.educacionespecial.sep.gob.mx/pdf/publicaciones/prognal.pdf
Secretaría de Educación Pública (2011). Modelo de atención de los servicios de educación especial. México.
Soriano-Porto, L.E. (2012). Propuesta para evaluar la apropiación de la norma en alumnos de tercer ciclo de primaria [Tesis de maestría]. Universidad Nacional Autónoma de México. http://132.248.9.195/ptd2014/anteriores/0713661/Index.html
Tepetla-Sánchez, F. (2015). El teatro: estrategia para favorecer la creatividad y el trabajo cooperativo en alumnos sobresalientes [Tesis de maestría]. Universidad Nacional Autónoma de México. http://132.248.9.195/ptd2015/septiembre/0735436/Index.html
Villafranca-Fanyten, L. (2002). La vinculación de las variables: comunidad-escuela-familia-estudiante como predictora del riesgo escolar en alumnos otomíes de Zanja Vieja, Temoaya [Tesis de maestría]. Universidad Nacional Autónoma de México. http://132.248.9.195/pdtestdf/0302370/Index.html
Zacatelco-Ramírez, F. (Coord.) (2015). Atención educativa para alumnos de primaria con aptitudes sobresaliente. GEDISA-UNAM-FES Zaragoza.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Guadalupe Acle Tomasini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.