List of the Saber 11 Test, admission exam, academic average, saber protest of students of the psychology program of the University of Magdalena

Authors

  • Amanda Miguel Iguarán Jiménez Universidad del Magdalena, Santa Marta, Colombia
  • María Fernanda Cabas-Manjarrés Universidad del Magdalena, Santa Marta, Colombia
  • Carmelina Paba Barbosa 4Universidad del Magdalena, Santa Marta, Colombia
  • Paola Diazgranados Rincones Universidad del Magdalena, Santa Marta, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.19083/ridu.2023.1421

Keywords:

Higher education, Saber Pro, Saber 11, Colombia, academic performance

Abstract

Introduction: The quality of higher education in Colombia is measured through the indicators that the Saber-Pro Tests show, this exam evaluates generic and specific competencies of the future professional in psychology, therefore, in this research the analysis of the relationship between the academic average, the results obtained in the admission exam, the Saber 11 Tests, the Saber Pro Tests and the academic average of Psychology students at the University of Magdalena. Methods: All students who were admitted between 2012 and 2016 were selected, being 246 female and 86 male, multivariate analysis was used. Objective: to establish the relationship with performance in the SABER PRO standardized test for psychology. Results: The analysis that was carried out was with the 2012 admission cohort by Chi-square of Saber-Pro and the variables of the scores and sociodemographics, finding a statistically significant association between the Saber Pro quartiles and the quartiles of the scores of admission.

References

Bahamón, M. & Reyes, R. (2014). Caracterización de la capacidad intelectual, factores sociodemográficos y académicos de estudiantes con alto y bajo desempeño en los exámenes Saber Pro - año 2012. Avances en Psicología Latinoamericana, 32(3), 459-476. doi: dx.doi.org/10.12804/apl32.03.2014.01

Barahona, P. (2014). Factores determinantes del rendimiento académico de los estudiantes de la Universidad de Atacama. Estudios pedagógicos. 11(1), 25-39, 2014.

Bernal, César A. (2010). Metodología de la Investigación. Tercera edición. Pearson Educación: Colombia.

Betancourt, R. y Frías, L. (2015). Competencias argumentativas de los estudiantes de derecho en el marco de las pruebas Saber-Pro Civilizar. Ciencias Sociales y Humanas, 15 (28), 213-228.

Burgos, M., Ruales, K., Bastidas, Y. y Ortíz, E. (2019). Cálculo del valor agregado generado por la Universidad de Nariño en relación con las pruebas Saber 11- Saber Pro-2010-2014. Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas. 20 (2), 203 -226. ISSN-E 2539-0554. https://vlex.com.co/vid/calculo-valor-agregado-generado843966065

Colombia Aprende. (2017). Historia de los ECAES. http://www.colombiaaprende.edu.co/html/home/1592/article-156083.html#h2_1

Delgado, M. (2013). Examen de Estado de la Calidad de la Educación Superior: SABER PRO. ¿Qué indican sus resultados? Revista Colombiana de Anestesiología, 41(3):177–178. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=195128413001

Gil, F., Rodríguez, V., Rondón, M. y Gómez, C. (2013). Impacto de las facultades de medicina y de los estudiantes sobre los resultados en la prueba nacional de calidad de la educación superior (SABER PRO). Revista Colombiana de Anestesiología. 41(3): 196-204.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (2012). Estudios sobre la calidad de la educación en Colombia. Bogotá, Colombia: ICFES.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. (2016a). Módulo de Análisis de problemáticas psicológicas Saber Pro-2016-2.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. (2016b). Pruebas Saber Pro Psicología. Bogotá, Colombia: ICFES.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. (2016c). Módulo de Competencias ciudadanas Saber Pro-2016-2.

Isáziga, C.H., Gabalán, J. y Vásquez, F. (2014). La intervención académica en la construcción de una sociedad con calidad: análisis del valor agregado en el proceso for-mativo colombiano. Hallazgos, 11(22):359-384.

León, A., Amaya, s. & Orozco, D. (2012). Relación entre comprensión lectora, inteligencia y desempeño en pruebas saber pro en una muestra de estudiantes universitarios. Cultura, Educación y Sociedad. 3(1): 187-204.

Melo, L., Ramos, J. Y Hernández, P. (2017). La educación superior en Colombia: situación actual y análisis de eficiencia. Revista Desarrollo y Sociedad. (78): 59- 111. doi: https://doi.org/10.13043/DYS.78.2

MEN (Ministerio de Educación Nacional). (2019). Módulo de Análisis de problemáticas psicológicas. Las Pruebas Saber Pro. Publicación del Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. (Icfes). Bogotá. ISBN de la versión digital: 978-958-11-0839-8.

Oficina Asesora de Comunicaciones MEN. (2013). DEL ECAES A SABER PRO. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-299905_recurso_1.pdf

Osma, Wa., Mojica, A. y Rivera, T. (2014). Factores asociados al rendimiento en las pruebas saber pro en estudiantes de ingeniería civil en una universidad colombiana. Innovaciencia Facultad Ciencias Exactas Física y Naturales. 2(1): 17 – 24.

Ramírez, C. (2014). Factores asociados al desempeño académico según nivel de formación pregrado y género de los estudiantes de educación superior Colombia. Revista Colombiana de Educación. (66): 204-224.

Samaniego, A. y Buenahora, M. (2016). Variables relacionadas con ansiedad social en adolescentes: un modelo de regresión lineal múltiple. Interacciones: Lima, Perú. 2 (2): 109-122. https://dialnet.unirioja.es/ser-vlet/articulo?codigo=5765069

Tapasco Alzate, O.A.; Ruiz Ortega, F.J. & Osorio García, D. (2016). Estudio del poder predictivo del puntaje de admisión sobre el desempeño académico universitario. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 12(2): 148-165. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134149931008

Timarán, S. R., Hernández, I., Caicedo, S. J., Hidalgo, A. y Alvarado, J. C. (2016). Tendencias de desempeño académico en competencias genéricas - pruebas Saber Pro. En Descubrimiento de patrones de desempeño académico con árboles de decisión en las competencias genéricas de la formación profesional. Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia. 87-99. http://dx.doi.org/10.16925/9789587600490

Tirado, M. (2017). Aporte a los exámenes de estado, saber pro, al desarrollo curricular y la calidad en dos programas de psicología de Bogotá, D.C. (2017). Trabajo realizado en el marco de la maestría en psicología de la Universidad Católica de Colombia. Repositorio. https://repository.ucatolica.edu.co/server/api/core/bitstreams/437e82cd-d52b-47b0-8cc5-

b7e2a/content

Torres, G., Marulanda, J., Barreto, J., Quiroga, M., Centeno, M., Mesa, S. y Ramírez, S. (2008). El surgimiento del Servicio Nacional de Pruebas del ICFES en las voces de sus protagonistas. Magistro. 2 (3). 115-134; https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4037231

Published

2023-07-01

How to Cite

List of the Saber 11 Test, admission exam, academic average, saber protest of students of the psychology program of the University of Magdalena. (2023). Revista Digital De Investigación En Docencia Universitaria, 17(2), e1421. https://doi.org/10.19083/ridu.2023.1421

Issue

Section

Original articles

How to Cite

List of the Saber 11 Test, admission exam, academic average, saber protest of students of the psychology program of the University of Magdalena. (2023). Revista Digital De Investigación En Docencia Universitaria, 17(2), e1421. https://doi.org/10.19083/ridu.2023.1421

Similar Articles

1-10 of 242

You may also start an advanced similarity search for this article.