Scientific research in the learning process for teaching: education, society and science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19083/ridu.2020.1359

Keywords:

Scientific research, science and development, education and development, pandemics

Abstract

The global pandemic situation has made it clear that the consumption of fake news, the predilection for articles to disseminate science rather than scientific research articles, and the legitimation of social networks as sources of information affect social development and maintain those involved vulnerable, as well as susceptible to misinformation. Thus, the need to train citizens with a research profile, interested in science and familiar with its discourses is imminent. In this paper, through documented research that includes social studies, pedagogical approaches and discursive analysis, it’s intended to reflect on the relationship between the current situation of scientific discourse and education, as consequently, its impact on the development of the society. At the end, a working method is proposed for teacher training entities focused on interaction with scientific research texts

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adam, J. (1999), Linguistique textuelle. Des genres de discours aux textes [Lingüística textual. De los géneros de discurso a los textos]. París, Francia: Nathan

Arnoux, E. (2014). Minorización lingüística y diversidad: en torno al español y al portugués como lenguas científicas. En J. Machado (Presidenta). As linguas portuguesa e española no cenário atual. Seminario Ibero-americano de diversidade lingüística. Instituto do Patrimonio Histórico e Artístico Nacional (IPHAN), Paraná. https://bit.ly/358SNq3

Bajtín, M. (1982). Estética de la creación verbal. Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno Editores S.A.

Ciapuscio, G. (2011). De metáforas durmientes, endurecidas y nómades: un enfoque lingüístico de las metáforas en la comunicación de la ciencia. ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura. Volumen 187 (747), pp. 89-98. http://doi.org/10.3989/arbor.2011.747n1010

García, M. (2008). Subjetividad y discurso científicoacadémico. Acerca de algunas manifestaciones de la subjetividad en el artículo de investigación en español en el artículo de investigación en español. Revista Signos. Volumen 41 (66), pp. 9-31. https://bit.ly/3pcLp4Y

González, M. (2019). Fake News: desinformación en la era de la sociedad de la información. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación. (45), pp. 29-52. http://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2019.i45.03

Llácer, E. y Ballesteros, F. (2012) El lenguaje científico, la divulgación de la ciencia y el riesgo de la pseudociencia. Quaderns de Filologia. Estudis Linguístics. Volumen XVII, pp. 54-67. https://bit.ly/32qXVUT

Marmón, C. (2014). Prácticas discursivas académicas en la economía: aproximación crítica a las estrategias de valoración. Revista de Investigación Lingüística. (17), 75-95. https://bit.ly/2GKuN3o

Ministerio de Educación (2006). Normas para la organización y aplicación del Plan Lector en las instituciones educativas de Educación Básica Regular. https://bit.ly/30DWGRj

Muñoz, E., Muñoz, L, García, M. y Granado, L. (2013). La comprensión lectora de textos científicos en el proceso de enseñanza- aprendizaje. Humanidades Médicas. Volumen 13 (3), pp. 772- 804. https://bit.ly/2U6JyQZ

Oficina Central de Admisión [OCA] de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos [UNMSM]. (15 de setiembre 2020). Examen Ordinario de Admisión 2020-I. https://bit.ly/2HSUAGE

Oficina Central de Admisión [OCA] de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos [UNMSM]. (10 de marzo 2019). Examen Ordinario de Admisión 2019-II. https://bit.ly/3d3kKSG

Oficina Central de Admisión [OCA] de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos [UNMSM]. (16 desetiembre 2018). Examen Ordinario de Admisión2019-I. https://bit.ly/36BMz3q

Oficina Central de Admisión [OCA] de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos [UNMSM]. (18 de marzo 2018). Examen Ordinario de Admisión 2018-II. https://bit.ly/33y3XUD

Oficina Central de Admisión [OCA] de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos [UNMSM]. (17 de setiembre 2017). Examen Ordinario de Admisión 2018-I. https://bit.ly/3d0aR8a

Scimago Institutions Rankings (2020). [Ranking según trabajos de investigación de universidades Latinoamericanas al 2020]. https://bit.ly/2GJRzI3

Published

2020-12-04

How to Cite

Villafranqui Cabanillas, W. (2020). Scientific research in the learning process for teaching: education, society and science. Revista Digital De Investigación En Docencia Universitaria, 14(2), e1359. https://doi.org/10.19083/ridu.2020.1359

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.