Empathy and respect among other values: analysis of collaborative teaching experiences with social organizations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19083/ridu.2020.1195

Keywords:

Higher education, social responsability, social values, equal opportunities

Abstract

In this article, four learning and service experiences (ApS) developed between 2016 and 2019 were analyzed, with the aim of identifying the implications of this educational strategy in the values growth of future professionals. Through a qualitative methodology, which incorporated documentary analysis and focus group discussions, the perceptions of students and academics from the Occupational Therapy program who participated in these experiences were identified. It is evident that, in the territory, it is where the enclave of fundamental values occurs to exercise the future profession, the community agent being a fundamental actor in the training process. The territorial intervention made it possible to strengthen the promotion of values such as empathy, respect, equality and equal opportunities. The training process makes sense if it is carried out in collaboration with the territory, identifying problems and seeking solutions to overcome them, thus generating co-responsibility and social ethics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcaín, E. y Medina-García, M. (2017). Hacia una educación universitaria inclusiva: realidad y retos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 11 (1), 4-19. doi: http://dx.doi.org/10.19083/ridu.11.530

Briede, J., & Mora, M. (2016). Diseño y Co-creación mediante aprendizaje y servicio en contexto vulnerable: Análisis de percepción de la experiencia. Formación Universitaria, 9(1), 57-70. https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000100007

Bustamante, M., & Navarro, G. (2007). Auto-atribución de comportamientos socialmente responsables de estudiantes de carreras del área de ciencias sociales. Revistas perspectivas, 45-63. Recuperado de http://biblioteca-digital.ucsh.cl/greenstone/collect/revistal_old/archiviers/HASH0142/4cefbc48.dir/Auto%20atribuicion%20de%20comportamientos.pdf

Echeverría-Falla, C. (2013). Educación ética: ¿Normas o virtudes?¿Qué giro debe tomar la enseñanza en la formación de universitarios solidarios? Persona y Bioética, 17(2), 151-167. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/832/83230691002.pdf . https://doi.org/10.5294/pebi.2013.17.2.1

Flores, M., Contreras, C., Levicoi, Y., & Vargas, C. (2015). Ocupación e identidad social de personas en situación de calle de la ciudad de Punta Arenas. Revista Chilena de Terapia Ocupacional, 15(2). https://doi.org/10.5354/0719-5346.2015.38159

García, M., & Sánchez, L. (2017). El aprendizaje servicio y el desarrollo de las competencias emocionales en la formación inicial del profesorado. Contextos educativos(20), 127-145. https://doi.org/10.18172/con.2991

García-Pérez, A., & Mendía, R. (2015). Acompañamiento educativo: El rol del educador en Aprendizaje y servicio Solidario. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de profesorado, 19(1), 42-58. Recuperado el 17 de Enero de 2020, de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=567/56738729004

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2006). Metodologíade la investigación, Cuarta edición. Mexico: McGraw-Hill Interamericana.

Jara, C., Sánchez, M., & Cox, C. (2019). Liderazgo educativo y formación ciudadana: visiones y prácticas de los actores.Calidad en la Educación, 350-381. https://doi.org/10.31619/caledu.n51.687

Jouannet, C., Salas, M., & Contreras, M. (2013). Modelo de implementación de Aprendizaje servicio (A+S) en la UC: Una experiencia que impacta positivamente en la formación profesional integral. Calidad en la educación, 39, 197-212. Recuperado de 2019, de http://scielo.conicyt.cl/pdf/caledu/n39/art07.pdf . https://doi.org/10.4067/S0718-45652013000200007

Ketterer, R., Solá, M., Tragolaf, A., & Obando, C. (2019). Universidad y territorio: Vinculación con el medio como oportunidad de promover los derechos de las mujeres. El observatorio de género como desafío institucional. Revista GeoNordeste (2), 7-22.

Licando, O., & Yepes, S. (2018). La Educación Superior conceptualizada como bien común: el desafío propuesto por Unesco. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(1), 6-33. https://doi.org/10.19083/ridu.12.715

Martí, J.,& Martí-Vilar, M. (2013). Una década de responsabilidad social universitaria en Iberoamérica. Revista española del tercer sector, 25, 145-162. Recuperado de https://revistas.upcedu.pe/indexphp/docencia/article/download/364/350

Martí, J., Martí-Vilar, M, & Puerta, I. (2011). Hacia un modelo de neuroresponsabilidad: una perspectiva de responsabilidad social desde el desarrollo humano. International Journal of Psychological Research, 24-28. Recuperado de file:///C:Users/pc1/Downloads/ Dialnet-HaciaUnModeloDeNeuroresponsabilidad-5134643%20(2).pdf

Martí, J., Martí-Vilar, M., & Almerich,G. (2014). Responsabilidad Social Universitaria: influencia de valores y empatía en la autoatribución de comportamientos socialmente responsables. Revista latinoamericana de Psicología, 46(3), 160-168. https://doi.org/10.1016/S0120-0534(14)70019-6

Martí, J., Moncayo, E., & Martí-Vilar, M. (2014). Revisión de propuestas metodológicas para evaluar la responsabilidad social universitaria. Revista digital de investigación en docencia universitaria, 8, 78-96.

Martí-Vilar, M., Almerich, G., Cifuentes, J, Grimaldo, M., Martí, J., & Puerta , I. (2011). Responsabilidad Social Universitaria: Estudio Iberoamericano sobre la influencia de la educación en la formación de profesionales responsables con la sociedad. Revista ciencia y técnica administrativa.

Martí-Vilar, M., Vargas, O, Moncayo, J, & Martí, J.J. (2014). El modelo de educación superior y el desarrollo delrezonamiento moral. Brazilian Geographical Journal: Geosciences and Humanities research medium,Ituiutaba, 5(2),98-414. Recuperado Septiembre de 2018, de https://www.researchgate.net/profile/Manuel_Marti_Vilar/publication/268506888_La_formacion_en_razonamiento_moral_y_pensamiento_critico_en_la_Educacion_

Montesi, M., & Villaseñor, I. (2018). Aprendizaje y Servicio (ApS) en los estudios de información y documentación:resultados preliminares de un proyecto UCM. VII seminario Hispano- Brasileño en investigaciónen información, Documentación y sociedad. . Murcia. Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/328901805

Navarro, G. (2013). Educación: Base para la Responsabilidad Social. Concepción: Universidad de Concepción.Puig, J., & Bär, B. (2016). Reconocimiento y aprendizaje y servicio. Revista Iberoamericana de aprendizaje y servicio,2, 139-165. Recuperado de http://hdl.handle.net/2445/154799

Quinteros, C. (2019). Legitimidad territorial de las universidades chilenas: discusiones y desafíos para la vinculacióncon el medio. +E: Revista de de Extensión Universitaria, 9(10), 38-59. https://doi.org/10.14409/extension.v9i10.Ene-Jun.8288

Rodríguez-Martín, A. (2017). Practicas innovadoras inclusivas: retos y oportunidades. Oviedo: Universidad deOviedo.

Ruiz-Berajano, A., & Alastor, E. (2018). La organización de jornadas en el aula académica: Innovación docente y compromiso social universitario. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(1),176-188. https://doi.org/10.19083/ridu.12.675

Salazar, E., Salazar, M, Rodríguez, C, & Díaz, J. (2019). Descripción de actitudes sobre la ética profesional en estudiantes de dos escuelas profesionales en el área de salud. An Fac med, 80(3), 342-5. https://doi.org/10.15381/anales.803.16858

Simó, S. (2013). El aprendizaje servicio universitario: materializando el compromiso social de la universidad desde una educación basada en la excelencia. Estudios sobre el mensaje periodístico, 19, 1027- 1036. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.42187

Simó, S., Ginesta, X., & San Eugenio, J. (2013). Aprendizaje servicio Universitario: creando empleo a partir de la emprenduría social. Historia y Comunicación Social, 18, 627-638. Recuperado de http:// researchgate.net/profile/Salvador_Algado/publication/ 260953584_Aprendizaje_Servicio_Universitario_ creando_empleo_a_partir_de_la_emprendeduria_ social/links/0c960532bfd2db5220000000/Aprendizaje-Servicio-Universitario-creando-empleo-a-partir-de-la-emp. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44265

Sosa, M., Espinosa, A., Corne, R, Corne, E, Reyes, M, & Leal, M. (2016). Acciones para reforzar los valores responsabilidad y humanismo en los futuros profesionales de la salud. Educentro, 8(1), 96-110.

Trujillo, Z. (2016). Experiencia investigativa en docentes forjadores de valores profesionales en estudiantes de ciencias médicas. Ciencias Médicas de Pinar de Río, 20(6), 721-728.

Vallaeys, F. (2008). Responsabilidad Social Universitaria: una nueva filosifía de gestión ética e inteligente para las universidades. Revista Educación Superior Sociedad, 13(2), 191-219.

Valleys, F. (2018). Las diez falacias de la Responsabilidad Social Universitaria. Revista digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(1), 34-58. https://doi. org/10.19083/ridu.12.716

Véliz, A., Döner, A., Gonzáles, E., & Ripoll, M. (2017). Pérfil de valores de estudiantes de carreras de salud en el sur de Chile. Revista Horizonte Médico, 17(2), 48-54. https://doi.org/10.24265/horizmed.2017.v17n2.07

Vera, M., Cornejo, R., Rivas, L., Calizaya, J., Zamora, O., & García, J. (2016).Significado de los valores profesionales en docentes y estudiantes de enfermería, UNMSM-2014. An Fac Med, 77(3), 225-9. http://doi.org/10.1538/anales.v77i3.12404/

Published

2020-06-26

How to Cite

Flores Águila, M. A. (2020). Empathy and respect among other values: analysis of collaborative teaching experiences with social organizations. Revista Digital De Investigación En Docencia Universitaria, 14(1), e1195. https://doi.org/10.19083/ridu.2020.1195