Management by values and social responsibility in chilean state universities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19083/ridu.2020.1073

Keywords:

Ethics, Organizational Values, Corporate Identity, Higher Education, State Universities

Abstract

The objective of this paper is to describe the organizational values of 18 state universities in Chile from the perspective of Management by Values and Social Responsibility of Universities. This study was conducted using a mixed research design based on the analysis of the contents of universities’ strategic plans and webpages. Results show a higher prevalence of pluralism, democracy and equity, whereas socially responsible behavior is characterized by integrity, excellence and freedom. This study concludes that the universities analyzed have an explicit and intelligible corporate identity, even though the latter does not include values and principles of university social responsibility in most cases.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Gaete Quezada, Universidad de Antofagasta, Chile

Académico jornada completa del Departamento de Ciencias Sociales, Facultad de Ciencias Sociales, Artes y Humanidades de la Universidad de Antofagasta, Chile

References

Arango, O., Clavijo, S., Puerta, I., & Sánchez, J. (2014). Formación académica, valores, empatía y comportamientos socialmente responsables en estudiantes universitarios. Revista de la Educación Superior, 43(1), 89-105. https://doi.org/10.1016/j.resu.2015.01.003

Baca-Neglia, H., Rondán-Cataluña, F., & García del Junco, J. (2017). Propuesta de medición de la responsabilidad social universitaria. Revista Espacios, 38(43), 12-49. Recuperado de https://www.revistaespacios.com/a17v38n43/a17v38n43p12.pdf

Blanchard, K. & O’Connor, M. (1997). Administración por valores. Bogotá: Norma.

Beltrán-Llevador, J., Íñigo-Bajo, E., & Mata-Segreda, A. (2014). La responsabilidad social universitaria, el reto de su construcción permanente. Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), 14(6), 3-18. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/ries/v5n14/v5n14a1.pdf. https://doi.or/10.22201/iisue.20072872e.2014.14.128

Bonifaz, E. & Barba, E. (2019). La calidad de la educación universitaria: una visión desde el direccionamiento y la gestión estratégica. Revista Boletín REDIPE, 8(3), 106-116. Recuperado de https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/699

Consejo para la Transparencia (2017). Informes sobre fiscalización del cumplimiento de las normas sobre transparencia activa Ley 20.285. Recuperado de https://www.portaltransparencia.cl/PortalPdT/pdtta/-/ta/CT001/ARCPLT/AREST/37739836

Currás, R. (2010). Identidad e imagen corporativas: revisión conceptual e interrelación. Revista Teoría y Praxis, 7, 9-34. Recuperado de https://doi.org/10.22403/UQROOMX/TYP07/01

Dolan, S. & Altman, Y. (2012). Managing by values: The leadership spirituality connection. People & Strategy, 35(4), 20-26. Recuperado de https://go.gale.com/ps/anonymous?id=GALE%7CA324980929&-sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=abs&issn=19464606&p=AONE&sw=w

Durán, M. (2008). La administración por valores: una me todología humanista de cambio cultural en la empresa. Revista Ciencias Económicas, 26(2), 355-375. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/economicas/article/view/7149

Espinoza, O. (2017). Acceso al sistema de educación superior en Chile. El tránsito desde un régimen de elite a uno altamente masificado y desregulado. Revista Universidades, 74, 7-30. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/373/37354774003.pdf

Espinoza, O. & González, L. (2016). La educación superior en Chile y la compleja transición desde el régimen de autofinanciamiento hacia el régimen de gratuidad. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 7(10), 35-51. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6562408

Fernández, R. (2010). Criterios para la evaluación de planes estratégicos de unidades académicas. Calidad en la Educación, (32), 206-233. https://doi.org/10.31619/caledu.n32.157

Fernández, C., Delpiano, C., & De Ferrari, J. (2006). Responsabilidad Social Universitaria Una manera de ser universidad. Teoría y práctica en la experiencia chilena. Recuperado de http://dspace.utalca.cl/bitstream/1950/10293/1/Responsabilidad%20social%20universitaria.pdf

Gaete, R. (2011). La responsabilidad social universitaria como desafío para la gestión estratégica de la Educación Superior: el caso de España. Revista de Educación, 355, 109-133. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/Redu/article/view/10478

Gaete, R. (2015). Responsabilidad social en el gobierno y gestión de las universidades estatales chilenas. Revista Civilizar, 15(29), 163-180. https://doi.org/10.22518/16578953.482

Gaete, R. (2016). La responsabilidad social universitaria en la identidad corporativa de las universidades chilenas.Un análisis de contenido. Revista Documentos y Aportes en Administración Pública y Gestión Estatal, 26, 43-74. https://doi. org/10.14409/da.v16i26.5935

Gaete, R. & Álvarez, J. (2019). Responsabilidad social universitaria en Latinoamérica. Los casos de URSULA y AUSJAL. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 19(3), 1-27. https://doi.org/10.15517/aie.v19i3.38637

García, S. (2011). Dirección por valores. Barcelona: Universidad de Barcelona. Recuperado de http://www.salvadorgarcia.eu/img/secciones_pdfs/Direccion%20por%20Valores.%20Salvador%20Garcia.%20UB,%202011.pdf

Gil, I. (2012). El rol de las universidades públicas frente a la responsabilidad social universitaria. Revista Panorama Económico, 20, 235-250. https://doi.org/10.32997/2463-0470-vol.20-num.0-2012-346

Gómez, L. M., Alvarado, Y., & Pujols, A. (2018). Practicando la responsabilidad social universitaria en el Caribe: Perspectivas de los públicos internos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(1), 96-118. https://doi.org/10.19083/ridu.12.714

Gómez, M., Vidal, C., Ureña, Y., & Acevedo, C. (2018). Administración por valores: Estrategia de mejoramiento del clima organizacional en las empresas. Revista Espacios, 39(18), 23-26. Recuperado de https://www.revistaespacios.com/a18v39n28/a18v39n28p23.pdf

Guijarro, C., Gomera, A., & Antúnez, M. (2016). Propuesta de indicadores de la responsabilidad social universitaria conforme a la guía G4 del GRI: el caso de la Universidad de Córdoba. CIRIEC- Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 87, 103-137. Recuperado de https://ojs.uv.es/index.php/ciriecespana/article/view/6861/10876

Hirsch, A. (2003). Elementos significativos de la ética profesional. Reencuentro, 38, 8-15. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/340/34003802.pdf

Hirsch, A. (2012). Conductas no éticas en el ámbito universitario. Perfiles Educativos, vol.34, número especial, 142-152. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v34nspe/v34nspea13.pdf

Hirsch, A. & Pérez-Castro, J. (2019). Ética profesional y responsabilidad social universitaria: experiencias institucionales. Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación: Universidad Nacional Autónoma de México.

Huerta-Riveros, P. & Gaete-Feres, H. (2017). Responsabilidad social universitaria a través de los reportes de sostenibilidad del Global Reporting Initiative. Experiencia de una universidad pública. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 23(8), 120-137. https://doi.org/10.19083/ridu.12.714

Jiménez, M. (2008). ¿Cómo medir la percepción de la responsabilidad social en los diversos estamentos de la universidad?: una experiencia concreta. Revista Educación Superior y Sociedad, 13(2), 139-161. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000182167

Llanos, M. (2018). La cultura organizacional, principal propulsor de la calidad en Instituciones de Educación Superior: caso universidad ecuatoriana. Revista Espacios, 39(23), 29-44. Recuperado de https://www.revistaespacios.com/a18v39n23/a18v39n23p29.pdf

Licandro, O. D. & Yepes, S. L. (2018). La Educación Superior conceptualizada como bien común: el desafío propuesto por Unesco. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(1), 6-33. https://doi.org/10.19083/ridu.12.715

Martí-Noguera, J. J., Calderón A. I., & Fernández-Godenzi, A. (2018). La responsabilidad social universitaria en Iberoamérica: Análisis de las legislaciones de Brasil, España y Perú. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 9(24), 107-124. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2018.24.264

Martí-Noguera, J.J. & Gaete, R. (2019). Construcción de un sistema de educación superior socialmente responsable en América Latina: Avances y desafíos. Revista Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(97), 1-29. https://doi.org/10.14507/epaa.27.3925

Martí-Noguera, J.J., Licandro, O., & Gaete-Quezada, R. (2018). La responsabilidad social de la Educación Superior como Bien Común. Concepto y Desafíos. Revista de la Educación Superior, 47(186), 1-22. https://doi. org/10.36857/resu.2018.186.353

Martí-Noguera, J.J. & Martí-Vilar, M. (2013). Una década de responsabilidad social universitaria en Iberoamérica. Revista Española del Tercer Sector, 25, 145-161. Recuperado de http://roderic.uv.es/handle/10550/33669

Martí-Noguera, J.J., Martí-Vilar, M., & Almerich, G. (2014). Responsabilidad social universitaria: influencia de valores y empatía en la auto atribución de comportamientos socialmente responsables. Revista Latinoamericana de Psicología, 46(3), 160-168. https:// doi.org/10.1016/S0120-0534(14)70019-6

Martí-Vilar, M. & Rodríguez-Osorio, E. (2016). Formación en ética profesional y responsabilidad social universitaria aplicada a la psicología del envejecimiento saludable. En Arango, O. E. et al (Comp.). Ética profesional y responsabilidad social universitaria: universidad, sociedad y sujeto. (86-95). Medellín: FUNLAM

Martínez-Usarralde, M., Lloret-Catalá, C., & Mas-Gil, S. (2017). Responsabilidad social universitaria (RSU): Principios para una Universidad Sostenible, Cooperativa y Democrática desde el Diagnóstico Participativo de su Alumnado. Revista Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 25(75), 1-25. Recuperado de https://doi.org/10.14507/epaa.25.2769

Melewar, T., Karaosmanoglu, E., & Paterson, D. (2005). Corporate identity: concept, components and contribution. Journal of General Management, 31(1), 59-81. https://doi.org/10.1177/030630700503100104

Mendoza-Fernández, D., Salas-Solano, E., & López Juvinao, D. (2015). Responsabilidad social en universidades públicas autónomas: Esencia académica con visión transformadora. Revista Clío América, 9(18), 135-142. https://doi.org/10.21676/23897848.1531

Ministerio de Educación (2019). Mi Futuro. Santiago de Chile. Recuperado de https://www.mifuturo.cl/buscador-de-instituciones/

Ministerio de Educación (2018). Ley N°21.094 sobre universidades estatales. Recuperado de https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=1119253

Montañez-García, A. (2017). Liderazgo, cultura organizacional y cambio en la universidad. Cuaderno de Investigación en la Educación, 32, 51-62. Recuperado de https://revistas.upr.edu/index.php/educacion/article/view/13923

Morales, F., Hollander, R., & Valenzuela, N. (2017). Calidad de la información publicada en Internet en universidades chilenas. Capic Review, 15, 45-59. https://doi.org/10.35928/cr.vol15.2017.11

Navarro, G., Boero, P., Jiménez, G., Tapia, L., Hollander, R., Escobar, A., Baeza, M., & Espina, Á. (2010). Universitarios y responsabilidad social. Revista Calidad en la Educación, 33, 101-121. http://dx.doi.org/10.31619/caledu.n33.140

Navarro, G., Boero, P., Jiménez, G., Tapia, L., Hollander, R., Escobar, A., Baeza, M., & Espina, Á. (2012). Valores y actitudes socialmente responsables en universitarios chilenos. Revista Calidad en la Educación, 36, 123-147. https://doi.org/10.4067/S0718-45652012000100004

Núñez, J. (2017). Los métodos mixtos en la investigación en educación: Hacia un uso reflexivo. Cadernos de Pesquisa, 47(164), 632-649. https://doi.org/10.1590/198053143763

Núñez, M., Alonso, I., & Pontones, C. (2015). Responsabilidad social universitaria: estudio empírico sobre la fiabilidad de un conjunto de indicadores de Gobierno Corporativo. Revista Innovar, 25(58), 91-104. https://doi.org/10.15446/innovar.v25n58.52428

Pérez, J. (2017). Universidad transparente: Transparencia activa focalizada para el ámbito universitario chileno. Revista Transparencia & Sociedad, 5, 71-90. Recuperado de https://www.consejotransparencia.cl/wp-content/uploads/2018/04/perez.pdf

Pérez-Mato, D., & Borrazás-González, R. (2012). Aproximación a la concepción de valores compartidos en la dirección estratégica de una institución universitaria. VARONA Revista Científico-Metodológica, 55, 12-17. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360633907003

Piñuel, J. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Revista Estudios de Sociolingüística, 3(1), 1-42. Recuperado de http://web.jet.es/pinuel.raigada/A.Contenido.pdf

Rodríguez-Ponce, E. & Pedraja-Rejas, L. (2013). Dirección estratégica y calidad de las universidades: un estudio exploratorio desde Chile. Revista Interciencia, 38(1), 35-41. Recuperado de https://www.interciencia.net/wp-content/uploads/2017/12/035-RODRIGUEZ-7.pdf

Rubio, C., Améstica-Rivas, L., King-Domínguez, A., & Ganga- Contreras, F. (2019). Valor económico y atributos de la marca en universidades chilenas. Una aproximación a través del proceso de análisis jerárquico. Revista Interciencia, 44(8), 475-482. Recuperado de https://www.interciencia.net/wp-content/

uploads/2019/10/06_475_Com_Ganga_v44n8.pdf

Ruíz-Corbella, M., & Bautista-Cerro, M. (2016). La responsabilidad social en la universidad española. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 28(1), 159-188. https://doi.org/10.14201/teoredu2016281159188

Solari, E. (2016). Antítesis chilenas sobre universidad, libertad y pluralismo. Revista Estudios Públicos, 143, 35-76. Recuperado de https://www.cepchile.cl/cep/site/docs/20161004/20161004123553/rev143_esolari.pdf

Solís, F. & Garduño, A. (2017). La responsabilidad social en la planeación estratégica institucional de las universidades públicas en México. Revista Internacional Administración & Finanzas (IBFR), 10(4), 41-60. Recuperado de https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3040336

Takaki, M., Bravo, R., & Martínez, E. (2015). La gestión de la identidad corporativa en la Universidad: análisis y consecuencias desde la perspectiva del profesorado. Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 24, 25-34. https://doi.org/10.1016/j.redee.2014.05.001

Toniut, H., del Valle, S., Dondero, M., Molina, D., Nivollet, D., Ordoñez, V., Pacheco, X., Quintana, A., & Sordo, J. (2015). La gestión por valores: una mirada crítica sobre la gestión de organizaciones. Revista Argentina de Investigación en Negocios, 1(2), 57-69. Recuperado de http://redi.ufasta.edu.ar:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/1570/7395-37796-3-PB.pdf?sequence=1

Valarezo, K. & Tuñez, J. (2014). Responsabilidad social universitaria. Apuntes para un modelo de RSU. Revista de Comunicación, 13, 84-117. Recuperado de https://minerva.usc.es/xmlui/bitstream/handle/10347/18764/Valarezo_ResponsabilidadSocialUniversitariaApuntesParaUnMod.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Vallaeys, F. (2008). Responsabilidad social universitaria: una nueva filosofía de gestión ética e inteligente para las universidades. Revista Educación Superior y Sociedad, 13(2), 193-220. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001820/182067s.pdf

Vallaeys, F. (2014). La responsabilidad social universitaria: un nuevo modelo universitario contra la mercantilización. Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), 12(5), 105-117. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2014.12.112

Vallaeys, F. (2018). Las diez falacias de la responsabilidad social universitaria. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(1), 34-58. https://doi.org/10.19083/ridu.12.716

Vallaeys, F. & Álvarez, J. (2019). Hacia una definición latinoamericana de responsabilidad social universitaria. Aproximación a las preferencias conceptuales de los universitarios. Revista Educación XX1, 22(1), 93-116. https://doi.org/10.5944/educxx1.19442

Vidal-Martínez, I. (2019). Diálogo y gobierno multistakeholder en la Universidad. Sobre ética y responsabilidad social. Revista de Bioética y Derecho, 45, 179-196. Recuperado de http://scielo.isciii.es/pdf/bioetica/n45/1886-5887-bioetica-45-00179.pdf

Published

2020-05-19

How to Cite

Gaete Quezada, R. (2020). Management by values and social responsibility in chilean state universities. Revista Digital De Investigación En Docencia Universitaria, 14(1), e1073. https://doi.org/10.19083/ridu.2020.1073