STRESS COPING SKILLS IN ADOLESCENT HIGH SCHOOL STUDENTS

Authors

  • Brenda Guadalupe Morales Salinas Universidad Autónoma del Estado de México
  • Alejandra Moysén Chimal Universidad Autónoma del Estado de México

DOI:

https://doi.org/10.19083/ridu.9.380

Keywords:

adolescents, stress, coping, sex, age

Abstract

Adolescence entails a reorganization of social, interpersonal interactions (Ávila, Heredia, Gómez & Martínez, 2006; Cardozo & Alderete, 2008), which generates stress (Frydenberg & Lewis, 2009). To deal with it, a variety of actions and cognitions are used, which prepare us to tolerate or minimize the effects produced by it (González, Montoya, Martina and Bernabeu,2002). The purpose of this research is to describe the coping strategies used by adolescent high school students, making comparisons by sex and age. The work was done with 724 adolescents: 413 females and 311 males; ranging between 14 and 17 years of age, from Valle de Toluca, Estado de México. The Adolescent Coping Scale (ACS), developed by Frydenberg and Lewis (2000) was applied. The results obtained regarding the strategies used by adolescents in stressful situations are: to work hard and achieve, seek relaxing diversions, and worry. Females use more strategies focused on solving the problem, and they handle their emotions, unlike males who evade the problem and are more emotionally reserved. Regarding the age comparison, it was found that 16-year olds employ problem-evasion strategies. The implications of this study are discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ávila, M., Heredia, M., Gómez, E. y Martínez, L. (2006). Confiabilidad interna y estabilidad temporal del cuestionario de sucesos de vida para adolescentes en estudiantes mexicanos. Enseñanza e Investigación en Psicología, 10(11), 97-113.

Bárcenas, A. y Martínez, K. I. (2008). Escala de enfrentamiento para adolescentes: adaptación a población mexicana. México: Universidad Autónoma de Aguascalientes.

Barra, A. E., Cerna, C. R., Kramm, M. D. y Véliz, V. V. (2006). Problemas de Salud, Estrés, Afrontamiento, Depresión y Apoyo Social en Adolescentes. Terapia Psicológica, 1(24), 55-61.

Buendía, J. (1993). Estrés y psicopatología. Madrid: Pirámide.

Cardozo, G. y Alderete, A. M. (2009). Adolescentes en riesgo psicosocial y resiliencia. Psicología desde el Caribe, 23, 148-182.

Casullo, M. (1998). Adolescentes en riesgo. Identificación y orientación psicológica. Buenos Aires: Paidós.

Contreras, G. O., Chávez, B. M. y Aragón, B. L. E. (2012). Pensamiento constructivo y afrontamiento al estrés en estudiantes universitarios. Journal of Behavior, Health & Social, 1(4), 39-53. Recuperado de www.journals.unam.mx/index.php/jbhsi/article/download/32970/pdf

Enríquez, B. J. F., Lira, M. M. G., Balcázar, N. P., Bonilla, M. M. y Gurrola, P. M. (2009). Adolescentes del siglo XXI. México: Universidad Autónoma del Estado de México.

Frydenberg, E. y Lewis, R. (2000). ACS Escalas de Afrontamiento para Adolescentes. Manual. Madrid: TEA Ediciones.

Gaeta, M. L. y Martín, H. P. (2009). Estrés y adolescencia: Estrategias de afrontamiento y autorregulación en el contexto escolar. Revista de Humanidades, 15, 327-344.

Garrison, K. C. y Garrison, JR. K. C. (1975). Psychology of Adolescence. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

González, B. R., Montoya, C. I., Martina, C. M. y Bernabéu, V. J (2002). Relación entre estilos y estrategias de afrontamiento y bienestar psicológico en adolescentes. Psicothema, 2(14), 363-368.

Hernández, S. R., Fernández, C. y Baptista, L. P. (2010). Metodología de la investigación (5ta. ed.). México D.F.: McGraw Hill.

Jensen, A. J. (2008). Adolescencia y adultez emergente. Un enfoque cultural (3ra. ed.). México D.F.: Pearson-Prentice Hall.

Lazarus, R. y Folkman, S. (1986). Estrés y procesos cognitivos. Barcelona: Martínez Roca.

Martínez, M. K. I. y Pedroza, C. F. J. (2011). Factores asociados al proceso de recaída en adolescentes consumidores de alcohol. Revista de Psicología, 2(1), 215- 224. Recuperado de http://infad.eu/RevistaINFAD/2011/n1/volumen2/INFAD_010223_215-224.pdf

Moysén, C. A. (2011). Modelo de consumo de alcohol en estudiantes universitarios con respecto a sucesos de vida y estrategias de afrontamiento. Tesis doctoral inédita. México D.F.: Universidad Iberoamericana.

Oblitas, G. L. A. y Becoña, E. (2000). Psicología de la salud. México D.F.: Plaza y Valdés.

Solís, M. C. y Vidal, M. A. (2006). Estilos y estrategias de afrontamiento en adolescentes. Revista de psiquiatría y salud mental. 1, 33-39. Recuperado de http://www.hhv.gob.pe/revista/2006/3%20ESTILOS%20Y%20ESTRATEGIAS%20DE%20AFRONTAMIENTO.pdf

Veloso, B. C., Caqueo, A. W., Caqueo, U. A., Muñoz, S. Z. y Villegas, A. F. (2010). Estrategias de afrontamiento en adolescentes. Fractal: Revista de Psicología. 1(22), 23-34.

Wade, C. y Tavris, C. (2003). Psicología (7ma. ed.). Madrid: Pearson.

Published

2015-06-24

How to Cite

Morales Salinas, B. G., & Moysén Chimal, A. (2015). STRESS COPING SKILLS IN ADOLESCENT HIGH SCHOOL STUDENTS. Revista Digital De Investigación En Docencia Universitaria [Digital Journal of University Teaching Research], 9(1), 9–20. https://doi.org/10.19083/ridu.9.380

Issue

Section

Original articles