APROVECHAMIENTO DE RECURSOS TIC PARA MEJORAR EL APRENDIZAJE DE LOS LENGUAJES DE LAS CIENCIAS: INVESTIGACIONES DIDÁCTICAS EN EL AULA

Authors

  • Albert Gras-Martí Universitat de Alacant, Alicante, España
  • Marisa Cano-Villalba Universitat de Alacant, Alicante, España
  • Yuri Milachay Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas, Lima, Perú
  • Vicent Soler-Selva IES Sixto Marco, E-03203 Elx, Alicante, España
  • Julio Santos Benito Universitat d’Alacant, Alicante, España

DOI:

https://doi.org/10.19083/ridu.1.34

Keywords:

ICT, simulations, spreadsheets, sensors, video

Abstract

We have investigated about learning improvements derived from the use of modeling tools based on the information and communication technologies (ICT). In this paper we will show how its implementation turned out, obtaining experimental data using sen-sors and videos, simulations and spreadsheets. Detailed studies of the student’s answers have been made, before and after the use of the respective tool, as well as comparisons between the results of several courses. The conclusions of our investigations encourage the use of this tools that facilitates the understanding of science’s different languages as: iconic language, algebraic, tabular, formal, etc.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Boada Sotomayor, O., Álvarez Malo, T., Milachay Vicente, Y., Cano Villalba, M. y Gras-Martí, A. (2005) “Estrategias de formación en TIC del profesorado de un centro: experiencias piloto para un Departamento de Recursos Tecnológicos” [en línea].Quaderns Digitals 39. <http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.VisualizaNumeroRevistaIU.visualiza&numeroRevista_id=636> [Consulta: 19 de agosto 2005]

Gómez González, E. (1998) “Nuevas tecnologías y enseñanza de la física”. Revista. Española de Física, 12 (2): 44.

Furió, C. (2001) “La enseñanza-aprendizaje de las ciencias como investigación: un modelo emergente”. En: Guisasola, J. (eds.) Revista " Investigaciones en didáctica " , pp 15-42. Universidad del País Vasco.

Gras-Martí, A., Cano-Villalba, M. y Cano Valero, C. (2003a) “Cursos de TIC per al professorat de ciències: comparació de modalitats presencial, semipresencial i no presencial (p, sp, np)” [en línea]. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vol 3 N° (1 , pág. 1-25. http://www.saum.uvigo.es/reec/volumenes/volumen3/Numero1/Art3.pdf [Consulta: 5 de abril 2005]. .

Gras-Martí, A. y Cano-Villalba, M. (2005) “ Debats i tutories com a eines d’aprenentatge per a alumnes de ciències: anàlisi de la integració curricular de recursos del Campus Virtual ”. [en línea] Enseñanza de las Ciencias, acceptat. <http://ticat.ua.es/agm/recerca-divulgacio/debats-tutories.pdf> [Consulta: 1 de julio 2005].

Gras-Martí, A., Santos, J.V., Pardo, M., Millares, J.A., Celdran, A., y Cano-Villalba, M. (2003b). “Revision of prerequisites: ICT tools” [en línea]. AEQ-Academic Exchange Quarterly, 7 (3). <http://rapidintellect.com/AEQweb/redpast.htm> [Consulta: 2 de febrero 2005].

Hake, R.R. (2000) “The Need For Improved Physics Education of Teachers: FCI Pretest Scores for Graduates of High-School Physics Courses”. Physics Education Research Conference 2000: Teacher Education, Univ. of Guelph, August 2-3, 2000."[PERC2000-HSTeach-5.pdf, 8/10/00, 929K].

Hake, R.R. (2000) “The Need For Improved Physics Education of Teachers: FCI Pre-test Scores for Graduates of High-School Physics Courses”. Physics Educ. Res. Conf. [en línea] <http://www.physics.indiana.edu/~hake/> [Consulta: 22 de marzo 2005].

Juan, A., Juliá, M., Jover, E., Prats, G., Pons, I., y Martínez, B. (2003) “El vídeo digital como recurso didáctico para el estudio de la cinemática del movimiento” [en línea] Curie digital , 53-65 <http://ticat.ua.es/curie/curiedigital/2003/2003.htm> [Consulta: 3 de junio 2005].

Mendoza Rodríguez, J., Milachay Vicente, Y., Martínez Sebastià, B., Cano-Villalba, M., y Gras-Martí, a. (2004) “Uso de las TIC en la formación inicial y permanente del profesorado, didáctica de las ciencias experimentales y sociales” [en línea] volumen 18, 121-150. <http://ticat.ua.es/agm/recerca-divulgacio/usotic_formacionprof_dces.pdf> [Consulta: 22 de agosto 2005].

Pisa (2003) “Measuring Student knowledge and skills: the Pisa Assessment of Reading, Mathematical and Scientific Literacy” [en línea]. París: OECD <http://www.pisa.oecd.org> [Consultado: 3 de enero 2005].

Redish, E.F. (1999) Building a community consensus map of physics education. . [en línea] Aps meeting <http://www2.physics.umd.edu/~redish/talks/apscent/sld004.htm> [Consulta: 5 de setiembre 2005].

Santos Benito, J.V. y Gras-Martí, A. (2003) “Conocimientos de física de alumnos uni- versitarios: influencia de las reformas educativas” [en línea] Revista electrónica de en- señanza de las ciencias 2 (2). < http://www.saum.uvigo.es/reec/ > [Consulta: 8 de junio 2005].

Soler-Selva, V.F., y Gras-Martí, A. (2003) “Experimentació amb tecnologia exac des d’una orientació de l’ensenyament com a investigació” [en línea] Enseñanza de las ciencias 21, 173-181. <http://ticat.ua.es/agm/recerca-divulgacio/experim_tecnol-exac_enscc.pdf> [Consulta: 23 de julio 2005].

Soler-Selva, V.F. Valdés, P., Becerra, C., Cano- Villalba, M. Y Gras- Martí, A. (2002) La experimentación asistida con calculadora (ex ac): una vía para la educación cientifi- co-tecnológica, revista iberoamericana de educación. [en línea] <http://www.campus- oei.org/revista/deloslectores/553soler.pdf> [Consulta: 9 de abril 2005].

Torres, A. y Soler-Selva, V.F. (2004) “Avaluació de l’aprenentatge amb physlets. En- tre la necessitat i la dificultat”. [en línea] Curie digital, 1-12. <http://ticat.ua.es/curie/curiedigital/2004/viiij/avaluacio-aprenentatge-physlets- angeltorres-vicentsoler.pdf> [Consulta: 8 de junio 2004].

Published

2005-04-13

How to Cite

Gras-Martí, A., Cano-Villalba, M., Milachay, Y., Soler-Selva, V., & Santos Benito, J. (2005). APROVECHAMIENTO DE RECURSOS TIC PARA MEJORAR EL APRENDIZAJE DE LOS LENGUAJES DE LAS CIENCIAS: INVESTIGACIONES DIDÁCTICAS EN EL AULA. Revista Digital De Investigación En Docencia Universitaria [Digital Journal of University Teaching Research], 1(1), 1–14. https://doi.org/10.19083/ridu.1.34

Issue

Section

Original articles